Station Gullmarsplan i genomskärning när allt är klart. Den blå linjen 70 meter under mark blir en helt ny tunnelbanesträckning. Till höger ses i blått bergschaktet för hissar. Illustration: Region Stockholm/Martin Thelander

Klart för bergschakt vid Station Gullmarsplan

De omfattande förberedelserna vid Gullmarsplan för bygget av ny station på den förlängda blå tunnelbanelinjen i Stockholm är klara. Efter årsskiftet påbörjas såväl drivning av huvudtunnel som bergschakt för hissar till den blivande plattformen 70 meter under mark.

AV GÖSTA LÖFSTRÖM

Den blå tunnelbanelinjen, som i dag norrifrån slutar vid Kungsträdgården, ska förlängas söderut och kommer bland annat att anslutas till Gullmarsplan station. Den är redan en av tunnelbanans största bytespunkter med 82 000 trafikanter per dag (före pandemin).

Redan vid den nya stationen Sofia på Södermalm ska den blå linjen dela sig i två grenar. En som går söderut via Gullmarsplan för att därefter vid Sockenplan ansluta till den gren av den gröna linjen som går till Hagsätra. I och med detta blir Hagsätragrenen blå istället för grön. Och en annan gren som från Sofia går österut åt Nacka-hållet. 2030 är det tänkt att den nya förlängda blå linjen ska vara klar för trafik. Då har den även i norr förlängts från Akalla till Barkarby (klart 2026).

Gullmarsplan, precis intill Nynäsvägen och nära Globen, är knutpunkt för tunnelbanans gröna linje, som här går i dagen, och spårvägen Tvärbanan samt busslinjer och biltrafik på Johanneshovsvägen. Det är en station i tre olika plan och med blå linjens tillkomst blir det fyra plan.

–Tunnelbygget längs hela blå linjen drivs i olika entreprenader samtidigt. I princip finns en arbetstunnel till varje tunnelbanestation. Ungefär samtidigt nu kring årsskiftet 2021/2022 är alla arbetstunnlar färdiga och arbetena med att driva huvudtunnel därifrån åt olika håll börjar, berättar Emma Sahlman, som är pressansvarig på Region Stockholms förvaltning för utbyggd tunnelbana.

Förberedelser sedan 2018

Vid projektet Gullmarsplan station är Carolina Ekelund, projektledare hos byggherren Region Stockholm:

–Vi har haft entreprenader här sedan 2018. De arbeten som hittills gjorts är förberedelser för att kunna bygga det stora hisschaktet ner i berget. Delar av stationen, teknikutrymmen och trafikantdelar har byggts om i ett par etapper och bussterminalen i sin helhet. Stora förstärkningsarbeten har genomförts liksom rivningar för att skapa plats för vertikalschaktet till blivande plattformar 70 meter under mark.

–Det har varit viktigt att göra saker i rätt ordning, som att lägga ett stort 15-spel, och utmanande att kunna hålla trafiken och alla tekniska och logistiska samband igång.

Där schaktet ska göras fanns tidigare fläkt-, el- och telerum och andra installationer som hör till den befintliga anläggningen. Allt detta har behövt flyttas och driftsättas i nya lägen före alla rivningar.

Generalentreprenör för vissa av entreprenaderna vid projektet Gullmarsplan station har varit Rosenqvist Entreprenad AB. Rosenqvists förberedande arbeten är nu slutbesiktigade och klara. Sami Karhula är företagets arbetschef:

–Vi har genomfört rivningsarbeten av två bjälklag, trappor, rulltrappa och gamla SL-center. Bussbjälklaget har förstärkts med stålbalkar och pelare på tunnelbanenivå för att möjliggöra flytt av busstrafiken över ytor som tidigare bara var byggda för lättare trafik/fotgängare. För denna flytt av trafik har vi även byggt ny rastlokal för bussförare och rivit den gamla som stod i vägen. Vi har byggt en ny trappa i betong på västra sidan av Gullmarsplan och en ny inglasad ståltrappa på östra sidan samt en gångbro över spåren vid Nynäsvägen. Detta har gjorts för att norra uppgången till bussdäcket med tillhörande hiss har stängts av och nya gångvägar till busshållplatserna behövde beredas. Därtill har två nya hissar, en tillfällig perrong och en skyddsportal över spår byggts samt flera andra anläggningsanpassningar för busstrafiken.

Stationen får två uppgångar från den nya blå linjen. Till vänster det blivande schaktet för snabbhissar mellan plattform och dagens station, till höger uppgång med vanliga hissar och rulltrappor mot Mårtensdal. Illustration: Region Stockholm

Logistik svårare än teknik

Rosenqvist Entreprenad har vidare spontat för och utfört en jordschakt fyra till fem meter ner till berg. Hålet som förberetts för framtida hissar är cirka 20 x 30 meter. Där ska bergschakten snart ta vid för ett hål med måtten 12 x 22 meter 70 meter ner med plats för fem hissar till blå linjens blivande plattform.

Om utmaningar i projektet säger Sami Karhula:

–Det tekniska går alltid att lösa. Den verkliga utmaningen är att genomföra dessa omfattande arbeten med en befintlig trafikknutpunkt i drift med tåg, tunnelbana och bussar.

Det har varit en del arbete nattetid för att störa trafiken så litet som möjligt och ett par planerade sommaravstängningar av tunnelbanetrafiken för att kunna utför alla arbetsmoment. Region Stockholms projektledare Carolina Ekelund konstaterar:

–Det är de här förberedande arbetena som har påverkat dagens resenärer vid Gullmarsplan i störst utsträckning i och med att vi har haft pågående produktion över så stora delar av stationsområdet samtidigt. Men det har faktiskt lyckats väldigt bra, vilket vi är stolta över. Samarbetet med bland annat Trafikförvaltningen, trafikoperatörerna och våra entreprenörer har fungerat mycket bra och just samarbete är nyckeln till att den här stora ombyggnationen har kunnat genomföras.

Och Emma Sahlman lägger till:

–Det finns, trots olägenheterna, en oerhört stor acceptans från stockholmarna för tunnelbaneutbyggnaden. Allt syftar till att öka kapaciteten, möjliggöra tätare turer, en nödvändighet inför all den bostadsbebyggelse som planeras i Stockholm.

Komplexa tunga lyft

Gani Dajan är arbetsledare vid Hovets Entreprenad Håltagning AB, som på uppdrag av Rosenqvist Entreprenad utfört rivning, håltagning och vajersågning vid Gullmarsplan:

–Det här är ett stort projekt för oss mätt i komplexitet. Vi har bland annat lyft ut en TT-kassett, ett betongbjälklag på 17 ton i trånga utrymmen och med anpassning till speciella förutsättningar med underliggande aktiva tunnelbanespår. Det var ett arbete som i vanliga fall skulle ta cirka fem arbetsdagar som vi utförde på 13 timmar eftersom tunnelbanan inte fick stå stilla mer än 2,5 dygn. Det är roligt att både vår beställare och SL var nöjda med vårt arbete, säger Gani Dajan.

FAKTA I KORTHET

Förberedelser för ombyggnad av tunnelbanestation vid Gullmarsplan

Byggherre: Region Stockholm

Tidplan: juni 2019 – augusti 2021