Strax utanför Trelleborg i det lilla samhället Skegrie är någonting stort på gång. Bild: Greenhouse Living/Tailor Made arkitekter AB

"Matentreprenör utmanar byggbranschen med klimatsmart restaurang"

En restaurang inspirerad av världens första naturhus. Ett växthus utan bevattning, markskruv i stället för betongfundament och gäster som en del av kretsloppet. Kan det verkligen vara sant? Ja, när Stenmarks Restaurang och Växthus världens mest klimatsmarta restaurangbyggnad slår upp dörrarna.

AV HELÉNE KATZMAN

De flesta av oss vet vad ett växthus är och vad en restaurang är. Men vad är en växthusrestaurang? Strax utanför Trelleborg i det lilla samhället Skegrie är någonting stort på gång. Här är byggnationen av en unik restaurang i full gång med matentreprenören Claes Stenmark, 43, i spetsen.

När flyttlasset gick från Stockholm till Skåne 2016 hade Claes varken kapital eller en aning om att han skulle ta sig an ett projekt som utmanar hela den moderna svenska byggbranschen. Men med hjälp av crowdfunding, envishet och en klar vision blir restaurangen verklighet.

– Här fanns bara åkrar. Något restaurangutbud var det inte att tala om. Så varför inte göra någonting åt det?

Där de flesta bara såg fält, såg Claes potential. Inspirerad av världens första naturhus ritat på 70-talet, skulle han göra något aldrig tidigare gjort.

Magiska resultat med klimatet i fokus

Claes miljötänk eller entreprenörskap går inte att förneka och han brinner verkligen för sitt projekt, även om det antas omöjligt av andra.

– Jag har alltid varit intresserad av hållbarhet. Men hur bygger man en hållbar restaurang och är det ens möjligt?

Uträkningarna var många, men siffrorna talade sitt tydliga språk – restaurangen kunde bli verklighet.

– Resultaten var magiska! Vi kommer att kunna producera tomater och örter utan en enda droppe i bevattning, berättar Claes.

Han bekantade sig snabbt med området, lokalbefolkningen och deras restaurangvanor.

– Jag räknade ut hur många pizzor de åt i snitt och byggde en pizzaugn i trädgården. Planen var att öva i ett halvår. Nu har det gått fyra år och jag bakar fortfarande pizzor på beställning, ibland 150 stycken per kväll.

Byggbolagen skeptiska till unik grundlösning

För Claes är det viktigt att restaurangen inte bara serverar klimatsmart mat, utan att den även är byggd med minimal miljöpåverkan. Men trots solida beräkningar och argument var byggbolagen inte övertygade.

– Det är okänt territorium. Byggentreprenörer tar sig inte an uppdrag de inte kan. Det är nästan omöjligt för byggbolag att vara hållbara. Det var bättre för hundra år sedan då betong och plast inte fanns, säger Claes.

För att minska klimatpåverkan, undvika fusk och miljöfarligt material, bygger han restaurangen själv med hjälp av anställda och underleverantörer.

– Vi gjuter ingenting och använder återvunnen betong i form av betongkross där koldioxiden redan är utsläppt.

Claes menar att det kommer att finnas ett överflöd av betongkross när miljonprogrammen rivs. Därför är det viktigt att hitta smarta användningsområden, och Claes använder betongkross till allt från bärlager till dränering.

– Vår grundlösning är unik. Vi använder markskruv istället för betongplintar och har ingen jungfrulig betong. Golvbjälklaget är i massivt trä och står på kantelement som bygger upp en grundmur i cellglas tillverkat av återvunnet glas. Hela restaurangen står alltså på gamla vinflaskor.

Grundlösningen är inspirerad av den gamla torpargrunden. Claes tror att det kommer fungera bra då de har goda förutsättningar i marken. Men vad som gör restaurangen än mer unik är rökgasvärmeväxlaren kopplad till skorstenen.

– Rökgaserna går igenom den och värmer upp vattnet. Det sparas i ackumulatortankar som agerar batteri. Rökgaserna från den vedungsbakade pizzan är själva laddningen och gästerna blir en naturlig del av kretsloppet, förklarar han.

Till skillnad från skeptiska byggbolag såg Fredrik Olson, arkitekt på Greenhouse Living/Tailor Made arkitekter, stora möjligheter.

– Det var en drömbeställning! Claes vision var tydlig med självklara fördelar och synergieffekter som att ta tillvara spillvärmen från vedugnen. Utan den hade projektet varit orimligt och ohållbart.

– Ett kretslopp av energi, vatten, koldioxid och syre, det är hela affärsidén. Dessutom får vi sommar året om. Vem vill inte ha det? skrattar Claes.

Fredriks tre viktigaste råd för att bygga hållbara samhällen

Enligt Fredrik måste vi fokusera på energisnåla lösningar parallellt med miljövänliga materialval.

1. Undvik stål, betong och plast. Bygg i trä så mycket som möjligt.

2. Sluta riva och bygga nytt. Använd befintliga byggnader smartare, bättre och energisnålare. De har redan 99% av all nödvändig byggmassa.

3. Ta till vara energi och näringsflöden genom kretsloppsarkitektur. I framtiden kommer kretslopp av vatten, näring och energi att vara begränsade till grannskap eller enskild fastighet. Vi måste bygga hus som genererar energi i stället för att konsumera den. Att odla näringsrik mat hemma reducerar transportutsläpp och gör oss medvetna om vad vi häller ut i avloppen då det oavkortat kommer tillbaka i vår mat.

Finansiering och crowdfunding

Crowdfunding innebär att man bjuder in alla som vill bli delägare i bolaget för ett lägre belopp i stället för ett fåtal riskkapitalister som går in med högre.

– Responsen hos kunderna var fantastisk. Vi fick in 2,8 miljoner kronor samt drygt en miljon kronor via emissionsrundan på en crowdfundingsajt. Totalt nästan fyra miljoner kronor men målet är sex miljoner, säger Claes.

Nästa emissionsrunda för Stenmarks Restaurang och Växthus är planerad hösten 2023. De som vill anmäla intresse kan göra det på hemsidan.

Byggherre: Stenmarks Växthusrestaurang i Skegrie AB

Arkitekt: Fredrik Olson, Greenhouse Living/Tailor Made arkitekter AB