Den nya slussleden ska bestå av tre större slussar på rak linje från Göta älv mot centrala Trollhättan. Till vänster fåran från Trollhättefallen och kraftverket. Bild: Trafikverket

Trafikverket förordar nordlig slussled i Trollhättan

Trafikverket har satt ner foten och förordar nu en nordlig sträckning av den nya slusstrappan i Trollhättan. Längd 2,3 kilometer. Byggtid fem år. Kostnad tre miljarder kronor.

AV GÖSTA LÖFSTRÖM

Inför det samråd som ska hållas fram till den 15 oktober förordar nu Trafikverket och Sjöfartsverket alternativ nord för den blivande slussleden genom Trollhättan, från Göta älv och upp till Bergkanalen i centrala Trollhättan.

Omkring 2030 beräknas de nuvarande slussarna från 1916 ha tjänat ut. Den nya slussleden är en förutsättning för fortsatt handelssjöfart på sträckan Göteborg längs Göta älv till Vänerhamnarna.

Den nya leden byggs i form av tre slussar på en rak linje till skillnad från dagens fyra slussar i två olika etapper. Den är tänkt att gå in från älven någon kilometer norr om nuvarande led och närmare Trollhättefallen för att ansluta till nuvarande led i Bergkanalen vid Olidebron. Bergkanalen breddas från Olidebron till klaffbron. Det skapas en mötesplats för fartyg öster om slusstrappan.

Slussleden går genom naturreservatet Älvrummet och påverkar områden med höga naturvärden och påverkar områden med riksintressant kulturmiljö intill Västergärdet och den norra delen av Bergkanalen som är del av det statliga byggnadsminnet. Omkring fem bostäder behöver lösas in. Ändå anses den förorsaka mindre negativ påverkan än ett utrett sydligt alternativ.

Alternativ nord uppges ge 25 procent lägre klimatbelastning och cirka 30 procent lägre energianvändning under byggtiden jämfört med alternativ syd. Och färre bostäder behöver lösas in.

Slussleden får en mötesplats för fartyg. Bild: Trafikverket

Dagens slussar mäter 89 x 13,5 meter. De fraktfartyg som regelbundet trafikerar farleden är byggda för att utnyttja kapaciteten maximalt. De nya slussarna planeras bli 110 x 17 meter för att möjliggöra större och effektivare tonnage.

Den tänkta tidslinjen för slussprojektet ser ut så här: Upphandlingar 2025 – 2026, byggstart 2026 och färdigställande 2030/2032.

För de två övriga slussarna på sträckan Göteborg – Vänern (med nivåskillnad 44 meter) är dragningarna redan beslutade. I Lilla Edet ska den nya slussen byggas väster om nuvarande sluss och i Vänersborg (Brinkebergskulle) öster om nuvarande sluss.

Den nya slusstrappan blir den fjärde genom Trollhättan genom tiderna. De tidigare, som nu är eller förväntas bli historiska monument, byggdes år 1800, 1844 respektive 1916.