Så här kommer den nya Högdalsdepån att se ut: Bild: Region Stockholm

Tunnelsprängning igång för nya Högdalsdepån

En arbetstunnel är klar och nu är sprängningarna för den nya spårtunneln, infarten till tunnelbanans utökade Högdalsdepå och en underjordisk uppställningshall för elva tåg igång. 2026 är det tänkt att depån ska kunna husera cirka 50 tunnelbanetåg.

AV GÖSTA LÖFSTRÖM

Högdalsdepån är en av Stockholms tunnelbanas sex depåer för tunnelbanetåg. Den byggs under en femårsperiod ut till fördubblad kapacitet med framtida plats för cirka 50 tåg jämfört med dagens 25 tåg. Driftstarten är planerad till 2026. Depån används för nattparkering av tåg, service, reparation, städning och sanering. Utbyggnaden motiveras av den kraftiga utbyggnad av tunnelbanesystemet som pågår. Tunnelbanenätet byggs efter hand ut med 18 stationer och tre mil nya spår.

Högdalsdepån kommer att användas för tåg från Grön linje, Blå linje och tunnelbanan till Arenastaden. Den ligger mellan Bandhagen och Farsta i södra Stockholm, strax söder om Harpsundsvägen. Det befintliga depåområdet utökas med cirka 30 meter söderut. De övriga tunnelbanedepåerna finns i Nyboda, Norsborg, Rissne, Vällingby och Hammarby.

Arbetstunneln är klar

Det som just nu byggs vid Högdalsdepån är flera nya byggnader, uppställningshallar, en ny tvätthall och en saneringshall. En mycket stor del i projektet är en helt ny infartstunnel till depån österifrån från Hökarängen. Det blir en 2,5 kilometer lång tunnel, som bland annat kommer att innehålla en uppställningshall för elva tåg. Till den nya tunneln leder en arbetstunnel från Örbyvägen som når den nya spårtunneln ungefär på mitten. Efter byggtiden kommer arbetstunneln att användas som servicetunnel.

Den nya infarten österifrån byggs för att depån ska kunna ta emot tåg från både Grön linjes Farstagren och Hagsätragrenen, som i framtiden ska vara en del av Blå linje.

Marie Fredell är projektchef för utbyggnaden av Högdalsdepån vid Region Stockholm. Så här beskriver hon nuläget:

– Under hösten har vi hägnat in ett nytt arbetsområde i Hökarängen. Här kommer vi att göra arbeten som behövs för att koppla ihop den nya tunneln till depån med tunnelbanans Farstagren. Den arbetstunnel vi har byggt vid Örbyleden är nu klar och vi har börjat spränga ut spårtunneln och den underjordiska uppställningshallen.

– Utmaningen ligger i att bygga ut en depå som samtidigt är i full drift, säger projektchefen Marie Fredell. Bild Region Stockholm

Stort fokus på säkerhet

Projektet saknar inte utmaningar.

– Att bygga ut en depå som samtidigt är i full drift är en utmaning, säger Marie Fredell. Det gör att vi behöver anpassa oss efter den verksamhet som pågår dygnet runt. Det gör framför allt att vi behöver ha ett stort fokus på säkerhet eftersom vi bygger tätt intill spår och tåg. Det kräver noggrann planering och innebär att arbetet tar litet längre tid.

FAKTA I KORTHET

Utbyggd depå i Högdalen