Dagens Infrastruktur nr 5 2021.

Nya numret av Dagens Infrastruktur

Nu lanseras jämställdhetsguiden för transportföretagen

Kvinnor utgör bara drygt 20 procent av de anställda i transportbranschen men nu söker de sig till transportbranschens yrken och utbildningar i allt större takt. För att leda detta i en mer jämställd kompetensförsörjning driver Transportföretagen projektet Framfart. Nu lanserar även projektet en jämställdhetsguide för att hjälpa företag att ta nästa kliv i jämställdhetsarbetet där jämställdhet behöver bli mer konkret för företagen. Nu har transportbranschen inom ramen för projektet tagit fram verktyg till företagen som möjliggör att de inte bara lockar till sig fler kvinnor utan även tillför en kompetensbreddning till branschen. Att tillsammans med medarbetarna, på medarbetarnas villkor, skapa en bra och tillåtande arbetsmiljö med plats för alla är något alla tjänar på.

Ska transportsektorn växa hållbart behövs också en hållbar kompetensförsörjning, då måste andelen kvinnor i branschen bli större. Allt fler unga tjejer söker sig till branschens gymnasieutbildningar, nu behöver transportbranschen hjälpa och stötta företag att rekrytera på ett jämställt sätt. Här har branschens företag en viktig sak att lösa när nästa steg ska tas i projektet. Det handlar om att rekrytera på ett mer jämlikt sätt och inte minst att prata om jämställdhet ute på arbetsplatserna. Här innehåller jämställdhetsguiden flera verktyg för företag som vill ta nästa steg i detta viktiga arbete. Guiden som nu lanseras är en låda av verktyg och ett bra instrument för företag som vill göra det enkelt att vara jämställda på arbetsplatsen.

I aktuellt nummer kan man bland mycket annat läsa mer om att krav på klimatsmarta transporter måste följas upp. Ett kraftigt ökat behov av kompetens i transportsektorn, en ny sträckning av E12 förbi Umeå och om att nordligaste Sverige är först ut med införandet av ERMTS. En anrik bana blir som ny mellan Herrljunga och Borås, om Sundsvall som bygger en logistikpark i Tunadalshamnen, och att Ellevios nya regionledning blir Svenska Kraftnäts stamledning. En försening som gav effektivare vindkraftpark och Älvsborgsbron som har fått ett lyft och kan bli mer än 100 år och fräsch igen efter nästan tre års underhållsarbete.

God läsning,