Dagens Infrastruktur 5 2022.

Nya numret Dagens Infrastruktur

Först i världen att leverera elektriska lastbilar med fossilfritt stål - Som världens första lastbilstillverkare har Volvo börjat använda fossilfritt stål i sina lastbilar. De första eldrivna lastbilarna med fossilfritt stål levereras nu till företagets kunder. I september i år startade Volvo Lastvagnar, som den första globala lastbilstillverkaren, serieproduktion av tunga elektriska lastbilar som klarar en totalvikt på 44 ton (Bruttokombinationsvikt, GCW). Några av de eldrivna lastbilarna kommer också att vara de första lastbilarna i världen som byggs med fossilfritt stål. Det fossilfria stålet från SSAB tillverkas med hjälp av en helt ny teknik med fossilfri el och vätgas. Resultatet är en betydligt lägre klimatpåverkan och ett viktigt steg mot en värdekedja med nollutsläpp. Bland kunderna som kommer att ha fossilfritt stål i några av sina elektriska lastbilar finns Amazon, DFDS och Unilever. Det första stålet som produceras med vätgas används i den eldrivna lastbilens rambalkar, ”ryggraden” i lastbilen på vilken alla andra huvudkomponenter är monterade. I takt med att tillgången på fossilfritt stål ökar kommer stålet även användas i andra delar av lastbilen. 90 % av en Volvo-lastbil kan återvinnas. Idag kommer cirka 30 % av materialen i en ny Volvolastbil från återvunnet material. Dessutom kan upp till 90 % av lastbilen återvinnas vid slutet av sin livslängd. Fossilfritt stål kommer att vara ett viktigt komplement till det traditionella och återvunna stålet som används i Volvos lastbilar. Volvo Lastvagnar har åtagit sig att följa Parisavtalet och har som mål att nå netto-noll växthusgasutsläpp i värdekedjan senast 2040. I aktuellt nummer kan man läsa mer om Laddguldet 2022, Stockholms stad och Falkenklev Logistik bäst på laddbara fordon. Carlsberg elektrifierar lagertransporter, Swedavia som förbereder för fossilfritt flyg. Full fart på Nya Tunnelbanan i Stockholm, eldrift i fokus på världens största maskinmässa, äntligen byggs Norrbotniabanan, sjöfarten en resurs för fossilfri omställning och vägunderhåll och laddinfrastruktur i budgetpropositionen. Detta och mycket mer finns att del av i nya numret av Dagens Infrastruktur.

God läsning,