Nordic Choice Hotels och Sleep Well Hotel AB tar över hotell i centrala Göteborg

Göteborgs bästa cityläge blir platsen när Nordic Choice Hotels och Sleep Well Hotel AB den 1 juli öppnar dörrarna till nya Comfort Hotel City på Drottninggatan. Hotellet blir Comforts andra i centrala Göteborg och utmärker sig genom att erbjuder gästerna extrema citylägen till bra pris.

Nordic Choice Hotels fortsätter att expandera i Göteborg. Den 1 juli skyltas populära STF Göteborg City Hotell på Drottninggatan om och blir en del av Nordic Choice Hotels hotellkedja Comfort Hotel. Hotell som utmärker sig genom att ge gästen bästa möjliga gästupplevelse till bra pris.

- Nordic Choice Hotels fortsätter att satsa i Göteborg. Tidigare fullservicehotell kompletteras nu med bästa sortens budgethotell. Vi tror att det här kommer att bli ett favorithotell för barnfamiljerna, prismedvetna affärsresenärer, idrottslagen som är på resa och inte minst vännerna som upptäcker Göteborg. Det här hotellet kommer ha fokus på att ge gästerna bästa möjliga utgångspunkt för att upptäcka stan till lägsta pris så att de kan lägga pengarna på shopping, konserter och matcher istället, säger Nordic Choice Hotels ägare Petter Stordalen.

Det är STF Göteborg City Hotell som nu tas över av Sleep Well Hotel AB och genom ett franchiseavtal med Nordic Choice Hotels kommer att driva det som ett Comfort Hotel och därmed bli en del av hotellkoncernens utbud i Norden.

- Nordic Choice Hotels är Nordens vassaste hotellkedja med många fina hotell på alla viktiga destinationer i vår del av världen. Dessutom går man i framkant med att driva hållbarhetsinitiativ inom besöksnäring – Easy on the planet vilket starkt bidrar till varför vi vill vara franchisetagare och driva hotellet under varumärket Comfort Hotels. Vi är otroligt glada och förväntansfulla över att öppna upp vår sköna barception och lobby för göteborgarna. Kan lova att vi kommer att bjuda på ett skönt häng i en urban oas, säger Sleep Well Hotel AB:s Anna Hartman

Hotellet öppnade 2014 och har snabbt blivit populärt bland Göteborgs besökare. Med sina 102 hotellrum och 304 bäddar på Drottninggatan så blir hotellet ett viktigt tillskott till Nordic Choice-familjen.

- Det har inte varit ett lätt beslut att lämna STF Göteborg City. Det är en fantastisk anläggning som vi varit mycket glada över att kunna erbjuda våra medlemmar och gäster. Anledningarna till att vi nu lämnar är flera. Dels är det en ekonomisk fråga som handlar om hur pandemin har påverkat STF, dels en mer strategisk fråga rörande vilken typ av lägen och boenden STFs medlemmar efterfrågar och som ska finnas i vår portfölj. Vi är väldigt glada över att det är just Sleep Well Hotel i samarbete med Nordic Choice Hotels som tar över denna citypärla. Det känns tryggt både för gäster och personal, säger Maria Ros Hjelm, generalsekreterare/vd på Svenska Turistföreningen.

Annordia har varit rådgivare till STF vid försäljningen av hotellet som flaggas om till Comfort Hotel City den 1 juli.

Hotellfakta:
Antal rum:102
Antal bäddar: 304
Rumstyper: Enkel-, dubbel-, tvåbädds-, och fyrbäddsrum från 8 kvm – 24 kvm
Barception: Lobbybar där gäster kan köpa mat och dryck, godis och snacks dygnet runt.
Adress: Drottninggatan 63-65, Göteborg
Orientering: Tre minuter från Centralstationen, 75 meter till NK och Nordstan, 250 meter till restaurangerna på Magasinsgatan.
Fastighetsägare: Vasakronan
Operatör: Sleep Well Hotel AB
Brand:Nordic Choice Hotels kedja Comfort Hotel

För mer information kontakta:
Pernilla Bergendahl, driftsdirektör Comfort Hotel Sverige +46 70 191 31 49
Anna Hartman. Sleep Well Hotel AB, +46 708 281602
Jenny Engström. Svenska Turistföreningen, +46 735 45 26 44

Regioner

Nordic Choice Hotels är en av Nordens största hotellkoncerner med över 200 hotell i Norden och Baltikum. Företaget marknadsför kedjorna Comfort Hotel, Quality Hotel, Clarion Hotel och Clarion Collection samt 34 fristående hotell och longstaybolaget Strawberry Living. Samtliga hotell är miljöcertifierade enligt ISO 14001.

Strawberry är en portal till ett brett utbud av hotell, mötes- och konferensfaciliteter, restauranger och spa, samt unika förmåner och partnerskap för medlemmarna. Med över 225 hotell i Norden erbjuder man hotellkedjorna Comfort Hotel®, Quality Hotel™, Clarion Hotel® och Clarion Collection® Hotel och fler än 40 fristående hotell. Genom Strawberry appen och webbsidan får gäster och medlemmar tillgång till ett universum av möjligheter, med löftet om att göra livet mer meningsfullt, fyllt av spännande upplevelser.