Jula prisas av medlemmarna

JulaClub är Sveriges mest populära kundklubb, om man får tro kundklubbsmedlemmarna. StroedeRaltons röstningstävling ”Årets Kundklubb” på Facebook avslutades idag och den vinnande klubben är Julas kundklubb ”JulaClub”.

Att JulaClub är en populär klubb märktes redan i början av tävlingen. JulaClub tog tidigt ledningen, men kämpade mot Coop Med Mera som till sist fick finna sig i en andraplacering. Tredjeplatsen gick till The Body Shop. Totalt fick JulaClub 31% av rösterna.

–       Det känns extra roligt att vinna då det är våra egna medlemmar som röstat fram oss till vinnare. Det är en bekräftelse på att vi har prickat rätt i vårt koncept och att vi på den korta tiden vi haft JulaClub redan har lyckats få trogna medlemmar som är stolta över att vara en JulaClubmedlem, säger Joachim Frykberg, Julas VD

Därför är man bäst

JulaClub lanserades hösten 2011, men har redan fått stor genomslagskraft. Redan sex månader efter lanseringen hade man värvat över 200.000 medlemmar. "Framgångrecept är att vi ger bra erbjudanden och skapar ytterligare mervärden för medlemmar i JulaClub. Vi vill ha aktiva medlemmar och då krävs det att vi är aktiva i vår kommunikation och kan erbjuda det lilla extra", säger  Sara Hällgren, chef för JulaClub. ”Det känns att de värnar om oss!”, skriver Robert på Facebook.

–        Vi har haft ett otroligt stöd från den interna organisationen och det är tack vare dem som vi kunnat nå så här långt på kort tid. Jag vill ge ett stort och varmt tack till alla som arbetar med JulaClub, säger en glad Sara Hällgren.

(För mer information om Jula, kontakta: Joachim Frykberg, VD tel. 0701-902930, eller Sara  Hällgren, chef JulaClub tel 0511-24673.)

Totalt har 488 personer i olika åldrar, män som kvinnor, röstat. Förutsättningen för att rösta var att man var på Facebook och medlem i klubben man röstade på. Varje medlem har endast kunnat rösta en gång.

Kärleksbrev från hundratals fans

Samtidigt som man röstat på sin favorit har man kunnat tävla om pris för bästa motivering, dvs varför man tycker så mycket om klubben man röstat på.

Hundratals kärleksbrev har strömmat in till juryn. För trots att många anger bonus och rabatter som viktigt, så är det känslan av att vara utvald och ompysslad av klubben som ger de höga poängen bland medlemmarna.

Finalvinnaren av bästa motivering, blev Eva Winqvist för sin hyllning till The Body Shop. Här lyser engagemanget igenom:

”Denna kundklubb måste vara den mest förmånliga kundklubb som finns! /.../ Att produkterna sedan är helt fantastiska samtidigt som de är ekologiska och Fair Trade-producerade gör inte saken sämre. Men det som gör att jag älskar att vistas i deras butiker är den omåttligt trevliga personalen. Alltid hjälpsamma, kunniga och glada får dem en att vilja stanna i butiken i timmar. Jag har endast varit medlem i ett år och det är bara synd att jag inte blev det tidigare, jag kommer aldrig att gå ur The Body Shops kundklubb!”

Samtliga vinnande motiveringarna kan läsas i sin helhet på www.facebook.com/kundklubbar (under Årets kundklubb).

Varför ordnar StroedeRalton en tävling på Facebook?

StroedeRalton arbetar med att utveckla kommunikationslösningar och lojalitetssystem som hjälper företag i deras kundrelation. Eftersom anpassningar efter klubbmedlemmarnas behov är viktiga för att systemen ska fungera, är det viktigt att lyssna på medlemmarna behov.

Målet med tävlingen är att skapa ett engagemang för kundklubbar. När tävlingen är avgjord kan vi se vilken klubb som engagerat flest och varför den är favorit. Det ger viktig information tillbaka till alla som arbetar bakom kulisserna och som strävar att skapa en bättre klubb för medlemmarna.

Fakta om tävlingen

Detta var andra året som tävlingen ”Årets Kundklubb” genomfördes på Facebook. Tävlingen har arrangerats av StroedeRalton som ligger bakom systemen till många av Nordens stora kundklubbar.

Kundklubbsmedlemmar i hela Sverige röstar och berättar vilken klubb som är deras favorit och varför. I årets tävling kunde man rösta på 39 av de mest kända klubbarna i Sverige inom detaljhandeln.

Läs mer på: www.facebook.com/kundklubbar