Haparandas hjältar till Eskilstuna med lokal support

Haparandas hjältar till Eskilstuna med lokal support

Skrikhult Production i samarbete med Studiefrämjandets livescen Nemis presenterar Raubtier + Evasive och Happy Harlequins. Raubtier har de senaste två åren gått från klarhet till klarhet. Nu finns det snart en kotte i detta avlånga land som är intresserad av hård musik som inte känner till dem. Deras maskinella hårdrock i kombination med deras vackra poetiska och samtidigt brutala texter har gjort dem till ett unikt band i dagens likriktade utbud. Den 3 november kommer de att stå på scen på Lokomotivet i Eskilstuna med två av Sörmlands hetaste nya akter som förband. Med de Sörmländska punkarna Happy Harlequins och de moderna metallarbetarna i Evasive som uppvärmning till Raubtier kommer detta att bli en kväll att minnas.

Mer om Raubtier: www.raubtier.se
Kontakt: olof@skrikhult.se, 070-952 26 11

Förbanden som presenteras av Studiefrämjandets livescen Nemis – New Music In Sweden:

EVASIVE
Melodisk dödsmetal, tunga rytmer och en karaktäristisk rockpipa är ett vagt försök att beskriva Evasive från Nyköping. Småstadsförtryck, ångest och kämparglöd ligger närmare. Evasive betyder undvikande. Låttexterna är mörka och tar upp all skit de fem barndomsvännerna försökt undvika men gång på gång misslyckas med.

Sedan 2007 då bandet bildades har mycket hänt. Efter flera olika line-ups, musikstilar, singlar och EP-släpp hittade bandet slutligen rätt och debutalbumet ”The Cleansing” skapades. Musikvideon till låten ”Puzzle Box” producerades även under inspelningstiden parallellt med gig på ställen som Sjöslaget, Typ en Festival, Lotsen, Klubb Nalen och Lòrient. Sommaren 2012 blev Evasive uttagna till showcase-scenen Nemis – New Music In Sweden på Sweden Rock Festival. Ett av Sveriges hårdast arbetande band är här för att erövra den svenska metalscenen.

Hemsida: www.evasive.se
Kontakt: contact@evasive.se, Ville Nyström 0707-79 71 51

HAPPY HARLEQUINS
Happy Harlequins bildades 2010 i utkanten av Nyköping och spelar punk, starkt influerad av reggae och ska. Förebilder är band som The Clash, Stiff Little Fingers, Rancid, Dag Vag, Peps Persson och The Liptones. En stark influens i musiken är arbete och arbetarklassromantik samt en inte så liten gnutta sarkasm. Inte så konstigt då alla i bandet kommer från just arbetarklassen. Debutalbumet ”Laugh and Sing” är nyligen släppt genom bolaget Cosmic Penguin.
Hemsida: www.facebook.com/HappyHarlequins
Kontakt: scare_666@hotmail.com, Urre 0739-13 99 07

Kontakt Studiefrämjandet Musik / Nemis:
Marcus Pehrsson, 0155-21 71 29 marcus.pehrsson@studieframjandet.se
www.studieframjandet.se/musik  www.nemis.se

Studiefrämjandet är ett av Sveriges största studieförbund med ett brett utbud av studiecirklar, utbildningar, kulturarrangemang och föreläsningar. Varje år samlas 240 000 deltagare i våra studiecirklar och kurser.

Studiefrämjandet är ett partipolitiskt och religiöst obundet studieförbund som bedriver folkbildningsverksamhet över hela landet. Studiefrämjandet är en ideell förening grundad på våra 18 medlemsorganisationer och deras demokratiska inflytande.

Utifrån ett demokratiskt synsätt hävdar vi allas lika värde och rätt till kunskap, kultur och bildning. Därför ska Studiefrämjandet prioritera dem som fått mindre möjlighet än andra att delta i folkbildningen. I all vår verksamhet ska vi främja mångfald och motarbeta främlingskap och rasism.