En aktivitet som kommer finnas under Hundens vecka.

Hundens vecka 2022 planeras för fullt i Stockholms län

Sedan Hundens vecka startade 2016 har antalet medverkande ökat för varje år. Studiefrämjandets vision med Hundens vecka är att alla hundägare ska ha ett aktivt liv med sin hund samt att som bonus kunna bidra till en bättre folkhälsa. Förhoppningen är att denna vecka bidrar till att hundägare får upp ögonen för alla roliga aktiviteter som erbjuds på klubbar och föreningar runt om i Sverige.

- 2021 blev rekordartad för Hundens vecka och vi hoppas på ett lika stort engagemang i år, säger Lovisa Palmblad, verksamhetsutvecklare på Studiefrämjandet Stockholm Gotland.

Hundens vecka inträffar alltid i september, vecka 37, och sker i samarbete med hundklubbar runt om i hela Sverige. I Stockholm erbjuds aktiviteter på klubbar från Norrtälje till Södertälje.

Under veckan kan hundägare få delta i såväl föreläsningar som olika prova-på-aktiviteter som nosework och rallylydnad.

- Det är våra kunniga hundklubbar som själva är med och bidrar till programmet. De sitter på värdefull expertis och vi är glada att kunna få visa upp deras verksamheter, säger Annika Hamilton, enhetschef för Natur och hållbarhet på Studiefrämjandet Stockholm Gotland.

Det mesta under veckan är helt gratis och det finns ett brett utbud på aktiviteter. Målet är att det ska finnas något för alla hundägare, från nybörjare till de mer erfarna.

Från Stockholms län deltar följande hundklubbar i år:

• Cocker spanielklubbens Stockholmsavdelning
  • Haninge Brukshundklubb
  • Häverö Brukshundklubb
  • Lidingö Brukshundklubb
  • Munsö Adelsö Lokala Kennelklubb
  • Märsta-Sigtuna Brukshundklubb
  • Norrtälje Lokala Kennelklubb
  • Stockholms Södra Brukshundklubb
  • Södertälje Lokala Kennelklubb
  • Tyresö Brukshundklubb
  • Värmdö Brukshundklubb