Studiefrämjandet vågar störa bilden av samhället

I måndags genomfördes en av fyra konferenser i Västra Götaland på temat ”Att störa homogenitet”. Konferensen ifrågasätter och stör myten om att svenskar är ett enhetligt folk som tänkt och känt likadant i alla tider.

Liknande konferenser har arrangerats i Stockholm, Norrland och Örebro som lockat till sig hundratals deltagare. Kultur i Väst och Västarvet är initiativtagare till denna normbrytande konferens i Västra Götaland och Studiefrämjandet är en av flera samarbetsparter.

Ulrika Wallin, konsulent på Kultur i Väst berättar om initiativet:

– Vi ser en ökad organiserad intolerans i Europa. Med konferensen vill vi stå upp för demokrati och allas lika värde. Syftet är att visa på att det inte finns någon homogenitet, men att föreställningar och myter om homogenitet finns. Vi som arbetar inom arkiv, bibliotek och museer behöver bli mer medvetna om hur vi kan vara med och skapa gemenskap i just olikheterna, istället för tvärtom, säger Ulrica Wallin.

Målgrupp för konferensen har varit kulturanställda inom kommunerna.

Märit Gustafsson på Studiefrämjandet i Väst har varit med och planerat konferensen. I måndags genomfördes den sista konferensen på Göteborgs stadsmuseum. Hon har själv deltagit på konferensen och delar med sig av sina reflektioner.

Varför är Studiefrämjandet med som samarbetspart kring konferensen?

– Studiefrämjandet måste bli skarpare på att möta människor på ett sätt där alla som träffar oss på riktigt känner sig välkomna och inkluderade att ta del av verksamheten, säger Märit Gustafsson.

Märit tror att de flesta inom Studiefrämjandet försöker jobba på ett inkluderande sätt, men att det kan bli bättre:

– Vi dras alla med fördomar och vanor och jobbar på ett visst sätt. Vi annonserar och erbjuder många cirklar, men av gammal vana utformar vi dem omedvetet på ett sätt som kanske inte alltid gör de lika tillgängliga för alla, berättar hon.

Hon understryker att det är viktigt att bemöta alla människor lika, på deras villkor, att förstå vikten av det.

– Vi är ett partipolitiskt- och religiöst obundet studieförbund, så vi har verkligen förutsättningarna att kunna inkludera alla, säger Märit.

Olikheter eller likheter spelar ingen roll säger hon, det är intresset för ett område och lusten att upptäcka tillsammans som är drivkraften för de som söker sig till Studiefrämjandet.

– Man kommer till en studiecirkel för att man är intresserad av en viss grej, man vill skapa genom konst, skåda fåglar, jobba med hållbar omställning, utvecklas i en teatergrupp eller liknande – då ska det inte spela roll vem man är eller hur man är, säger Märit.

Vad var mervärdet med konferensen? Något särskilt som stack ut?

Märit upplever att många på konferensen fick upp ögonen för nya perspektiv. Själv fick hon flera aha-upplevelser under dagen:

– En insikt jag personligen fick under dagen var att starka åsikter hos en viss grupp kan förstärkas om dessa blir för hårt ifrågasatta. Gruppen blir ännu klarare i sin uppfattning och kan växa sig än starkare av att möta motstånd. Så för att bryta normer kanske man ibland ska se till att föra samtal istället för att helt stänga dörren, även om man tycker annorlunda, säger Märit.

Hur kan Studiefrämjandet bli mer inkluderande och tillgängligt?

– Vi jobbar hela tiden med dessa frågor. På Studiefrämjandet i Väst jobbar vi med något vi kallar ”Värderingsresan”, där vi ska arbeta fram bra exempel kring värderingsarbete som vi kan använda i både intern och extern kommunikation.

Märit understryker vikten av att vara tillgängliga för alla och att det ibland kräver ett flexibelt förhållningssätt:

– Olika människor är funktionsnedsatta i olika miljöer. Ibland kan en funksitonsnedsättning till och med vara en fördel. Jag har en blind vän som fick anställning på ett sjukhus för att framkalla plåtar och då jobbar man i mörk miljö – så i det sammanhanget var funktionsnedsättningen en tillgång!

Knäckfrågan för framtiden är just hur Studiefrämjandet kan skapa gemenskap och ökad tillgänglighet genom att se styrkan i olikheterna:

– Genom ett sådant förhållningssätt kan folkbildningen nå fler och nya deltagare, säger Märit.

Fakta om Att störa homogenitet
Att störa homogenitet är ett nationellt projekt som leds av Örebro läns museum. Arbetet sker med ett 40-tal lokala och nationella samarbetspartners och är en del av projektet Norm, nation och kultur på Örebro läns museum. Den 12 augusti släpptes boken Att störa homogenitet av Nordica academic press.

Arrangemang
Kultur i Väst och Västarvet arrangerar konferenserna tillsammans med Göteborgs Stad Kultur, Länsstyrelsen i Västra Götalands län/Kulturmiljöenheten, Regionarkivet, Riksarkivet Landsarkivet i Göteborg, Studiefrämjandet Väst, Studieförbundet Vuxenskolan, Västra Götalands Bildningsförbund och Örebro läns museum.

Tidigare pressmeddelande från Kultur i Väst

Läs mer om hur Studiefrämjandet arbetar kring dessa frågor i en tidigare publicerad artikel:
Mångfald och lika villkor i Studiefrämjandet

Kontakt Studiefrämjandet i Väst:
Märit Gustafsson
marit.gustafsson@studieframjandet.se

Studiefrämjandet är ett partipolitiskt och religiöst obundet studieförbund som bedriver folkbildningsverksamhet över hela landet. Studiefrämjandet är en ideell förening grundad på våra 19 medlemsorganisationer och deras demokratiska inflytande.

Utifrån ett demokratiskt synsätt hävdar vi allas lika värde och rätt till kunskap, kultur och bildning. Därför ska Studiefrämjandet prioritera dem som fått mindre möjlighet än andra att delta i folkbildningen. I all vår verksamhet ska vi främja mångfald och motarbeta främlingskap och rasism.