Kändiskock slår upp portarna till unik restaurang

Du har förmodligen sett honom på tv, i succéprogrammet ”Niklas mat”, och kanske gett dig i kast med något av recepten i hans kritikerrosade kokböcker. Niklas Ekstedt är svensk matkulturs nya påläggskalv och nu har han slutligen dragit upp ridån för hemlighetsmakeriet i Stockholm och öppnat dörrarna till storsatsningen 1900.

Den nya restaurangen, belägen på Regeringsgatan 66 alldeles ovanför Kungsgatan, har med ömsint fingertoppskänsla fått formen av en luftig och ovanligt hemtrevlig krog, där sobra drag av skelskifte står i samklang med nymodiga inslag.

– Intrycket blir en uppfriskande kontrast mellan matsalens Carl Larsson-inspirerade formspråk och ett modernt öppet kök, sammanfattar Ekstedt.

Kanske hade Ernst Kirchsteiger föreslagit att gammalt och nytt ”vill varandra något”. I vilket fall lever lokalens anda vidare i menyn. Blott och bart nordiska råvaror har travats i kökets skafferier, men urvalet domineras trots allt av inhemska finesser.

– Här samsas hederliga och rediga klassiker som grislägg och torsk med gubbröra med kreativa och nyskapande rätter som svensk sashimi och tunnbrödsrulle fylld med gravad lax och frissésallad, berättar Ekstedt om menyns komposition och tillägger angeläget:

– Att vi valt Norden som hemmaplan för våra ingredienser innebär att vi dels kan erbjuda färskare och godare mat – men även att vi kan stå för en sund hållning till miljön, tack vare avsevärt kortare tranportsträckor.

Samma medvetna linje har präglat vinlistans utseende, där många organiska och biodynamiskt odlade alternativ från den gamla världen samlats. För att ytterligare värna om miljön tillverkar restaurangen sitt eget, färska mineralvatten på plats.

Sist men inte minst har 1900 lagt stor omsorg på att gestalta en sofistikerad och inbjudande baravdelning, där svenska smaker står i fokus.

– I baren hittar man en väl avvägd meny med hemlagade ingredienser, som Andres Leon, Henrik Gillberg och Åsa Nevestveit kokat ihop tillsammans, förklarar restaurangchef Andreaz Norén.

För mer information och möjlighet till en personlig visning av krogen, vänligen kontakta Niklas Ekstedt på tfn 0708 19 50 11.

Beträffande inredningsdetaljer, vänligen kontakta Johan Bonnier på tfn 0733 12 86 64.

Restaurang 1900 har öppet måndag-lördag, 17-01 (köket stänger 23). Den 15 november drar även lunchserveringen igång.

Välkommen!

Regeringsgatan 66 | 08-20 60 10 | www.r1900.se | info@r1900.se