REGERINGENS ”RÄDDNING” FÖR BRANSCHEN ÄR EN SKULDFÄLLA!

Att regeringen försöker ta sitt ansvar och hjälpa drabbade företag i den svåraste ekonomiska krisen i modern tid är bra. Tyvärr är deras insats felriktad och skapar främst djupa skuldfällor med massuppsägningar och konkurser som följd.

Coronavirusets ekonomiska effekter för besöksnäringen saknar motstycke. Hotellen gapar helt tomma, samtliga event och konferenser ställs in och inga nya bokas in. På restaurangerna är besöksantalen ner med 80%. Vi ser redan nu att detta kommer att påverka oss i flera år framöver. Vad som behövs akut är åtgärder som minskar kostnadsmassan för de drabbade företagen.

Likviditetsförstärkningen där betalning av skatt, moms och arbetsgivaravgifter skjuts på framtiden hjälper för stunden, men samtidigt byggs en skuld upp till staten. En skuld som i princip ingen av de drabbade företagen kommer att kunna betala tillbaka.

Gällande korttidspermitteringarna så ser vi det som ett första steg. Vi hade dock önskat att staten, likt i våra grannländer, tagit en större del av kostnaden.

Att sjuklöneansvaret lyfts ser vi, nu när krav på sjukintyg har slopats, som ett naturligt steg. Vi ifrågasätter dock att detta inte gäller omgående utan först från 1 april.

Sammanfattningsvis hoppas vi på ytterligare åtgärder som inte bara hjälper kortsiktigt, utan även får långsiktig positiv resultatpåverkan och därmed dämpar antalet massuppsägningar samt konkurser i branschen.

YTTERLIGARE INFORMATION

Jennica Jonsson, Vice VD för Stureplansgruppen, jennica.jonsson@stureplansgruppen.se

PRESS

Linda Nordlund, Marknadschef Stureplansgruppen, linda.nordlund@stureplansgruppen.se, +46 70 438 84 84​

Stureplansgruppen är Sveriges ledande företag inom besöksnäringen. Företaget grundades 1996 och har som ambition att alltid leverera gästupplevelser i världsklass. Flera av Sveriges mest hyllade enheter ingår i vår produktportfölj, som Bank Hotel, L’Avventura, Ekstedt, Spy Bar och Gamla Riksarkivet. Med en omsättning på 1,3 miljarder sek och verksamheter i Stockholm, Göteborg, Åre och Visby skapar vi unika upplevelser.