Den Gyllene Hyllan upptäckt

Den Gyllene Hyllan upptäckt

Ett samband mellan den fjärde hyllan i IKEAs Billy bokhylla och det gyllene snittet som har använts under århundraden inom konst, arkitektur och bokkonst har upptäckts.Forskarna kallar upptäckten Den Gyllene Hyllan.

Forskare vid Socialantropologiska institutionen vid Stockholms universitet i samarbete med Fulbrightstipendiaten John D. Freyer från School of Art and Art History vid University of Iowa i USA har upptäckt ett viktigt samband vad gäller estetik och identitetsskapande. Upptäckten gjordes under ett projekt om användandet av IKEAs Billy Bokhylla.

- Genom en intervjustudie har vi upptäckt att den fjärde hyllan i Billy-bokhyllan med fem hyllor är den som ligger närmast ögonhöjd och den plats där den stora majoriteten skyltar med de böcker, objekt och fotografier som tydligast uttrycker deras strävan efter identitet. Vi kallar den fjärde hyllan Den Gyllene Hyllan, säger socialantropologen Johan Lindquist.

- Det mystiska gyllene snittet är ju mytomspunnet. Konsthistoriker hävdar att det gyllene snittet användes bland annat i byggandet av Pyramiderna i Egypten och Parthenon i Grekland. Upptäckten av den Gyllene Hyllan arbetar vidare i denna tanketradition och belyser hur människors strävan efter identitet kommer att sammanstråla med estetik, säger John D. Freyer.

Forskningsprojektet genomfördes som en del av en interdisciplinär kurs som erbjöds av Socialantropolgiska institutionen i samarbete med design och arkitekturfirman UGLYCUTE och kursen “Fieldwork in Sweden” på Konstfack.         Johan Lindquist och John D Freyer ledde kursen, som innehöll föreläsningar av ledande forskare inom materiell och visuell kultur, bland annat Inge Daniels från Oxford University och Pauline Garvey från National University of Ireland, Maynouth; och konstnärerna Christine Hill från Bauhausuniversitetet i Tyskland och den prisbelönta Malmö-baserade Michael Johansson.

De deltagande studenterna genomförde etnografiska fältarbeten i olika hemmiljöer i Stockholmsområdet, observationer på IKEA i Kungens Kurva och skapade tillsammans skulpturobjekt från en samling av Billybokhyllor som inhandlades som en del av kursen tack vare ett generöst stipendium från Stiftelsen Helge Ax:son Johnson.

För mer information se www.billybokhyllan.blogspot.com eller kontakta gärna:
Johan Lindquist (svenska och engelska) mobil:070 770 5297, email: johan.lindquist@socant.su.se
Johan Freyer (engelska) mobil: 076 408 32 57, email: john-freyer@uiowa.edu

Universitetet i huvudstaden – utbildning och forskning på högsta nivå där öppna sinnen möts och utvecklas. Universitetet deltar i regionala, nationella och internationella samarbeten, i debatt och i samhällsutveckling. Här är mer än 50 000 studenter och 6 000 medarbetare verksamma inom humaniora, juridik, naturvetenskap och samhällsvetenskap.

Presstjänsten

Presskontakt Stockholms universitet, centralt 08-16 40 90

Välkommen till Stockholms universitet!

Stockholms universitet bidrar till det hållbara demokratiska samhällets utveckling genom kunskap, upplysning och sanningssökande.

Prenumerera på universitetets nyhetsbrev om aktuell forskning, utbildning och samarbetsmöjligheter su.se/nyhetsbrev.

Läs mer om universitetets forskning su.se/forskning.

Pressbilder från exempelvis Mostphotos får enbart användas i anslutning till nyhetsartikel eller inslag med koppling till pressreleaser eller forskningsnyheter kopplade till Stockholms universitet. Vid publicering, ange alltid fotograf (om det framgår) och i de fall där det är aktuellt, Mostphotos.