Foto: T@GE PERSSON/Mostphotos

Halloween och Allhelgonahelgen – experter vid Stockholms universitet 2022

Har du som journalist frågor om Allhelgonahelgen? Eller letar du efter en ny vinkel på Halloween? Stockholms universitet har ett antal forskare som gärna svarar på frågor om sina respektive ämnen med koppling till Halloween eller Allhelgonahelgen.

Filosofi som tröst inför döden
Torbjörn Tännsjö
, professor i praktisk filosofi, har forskat om döden och skrivit flera böcker kring temat. Han menar att filosofi kan erbjuda viss tröst för den som fruktar döden.
Tel: 070-797 66 13, e-post: torbjorn.tannsjo@philosophy.su.se

Vad händer efter döden?
Inga Sanner
är professor emerita i idéhistoria och är kunnig bland annat på spiritism och olika föreställningar om vad som händer efter döden.
Tel: 08-16 43 71, e-post: inga.sanner@idehist.su.se

Juridiken vid dödsfall
Christina Ramberg, professor i civilrätt, forskar bland annat om avtal, kontrakt och digitala signaturer. Hon kan svara på frågor om vad som gäller med sådant som avtal (t.ex. omoraliska avtal), företag och fullmakter när någon går bort.
Telefon: 072-200 65 00, e-post: christina.ramberg@juridicum.su.se

Mord och dråp
Maria Rasmussen, doktorand i straffrätt vid Juridiska institutionen. Forskar bland annat om försvårande och förmildrande omständigheter vid uppsåtligt dödande.
Telefon: 08-16 33 95. E-post: maria.rasmussen@juridicum.su.se

Mord, dråp, gravfridsbrott m.m
Dennis Martinsson, universitetslektor i rättsvetenskap och jur. dr i straffrätt vid Juridiska institutionen. Forskar framför allt om straffrättens allmänna del, det vill säga de regler, normer och principer som gäller för de grundläggande förutsättningarna att hålla någon ansvarig för ett brott, oavsett vilket brott det handlar om. Forskningen inkluderar också vissa kriminalpolitiska frågor (såsom straffet för mord) och till viss del straffprocessuella aspekter. Kan bland annat svara på frågor om mord och dråp, den kriminalpolitiska utvecklingen rörande dessa två brott och gravfridsbrott (skända gravar t.ex).
Telefon: 08-16 11 69, e-post: dennis.martinsson@juridicum.su.se

Tradition och förändring
Barbro Blehr,
professor i etnologi, och har bland annat intresserat sig för hur ritualer etableras och förändras.
Tel: 08-674 79 18, e-post: Barbro.blehr@etnologi.su.se

Om monster och det skrämmande
Bo Eriksson, docent, Historiska institutionen, har forskat om vilken roll monster har spelat under olika tider och epoker, och vad monstren säger om människan och mänskligheten.
Mobil: 070-267 66 42, e-post: bo.eriksson@historia.su.se

Skräck i litteraturen
Per Israelson är litteraturvetare med inriktning på medie- och kulturhistoria, och har bland annat forskat om fantasy, vampyrer och skräckgenren.
Tel: 08-674 70 05, mobil: 070-247 70 93, e-post: per.israelson@littvet.su.se

Djurens död
Karin Dirke är docent i idéhistoria och vet mycket om hur människan förhåller sig till dödande av djur, framförallt under sent 1800-tal och 1900-tal.
E-post: karin.dirke@idehist.su.se

Dödens existentiella betydelse
Gunnar Karlsson, professor vid Institutionen för pedagogik och didaktik. Ansvarig för kursen ”Individens meningsskapande i utmanande existentiella livssituationer”, och har undervisat kring döden och dess existentiella betydelse.
E-post: gunnark@edu.su.se, tel: 070-433 80 49

Känslor kring omhändertagandet av döda
Anneli Öljarstrand, lektor i pedagogik vid Institutionen för pedagogik och didaktik. Forskar med inriktning mot organisation och ledarskap och kan svara på frågor om hur bland annat begravningsentreprenörer hanterar känslor. Hon har även studerat Svenska kyrkans organisation.
E-post: anneli.oljarstrand@edu.su.se, Tel: 08-120 762 60

Ta del av nyheter från Stockholms universitet
Vill du läsa om aktuell forskning vid Stockholms universitet hittar du våra forskningsnyheter här. Du kan även prenumerera på universitetets nyhetsbrev. Läs tidigare nummer och prenumerera här.

Kategorier

Stockholms universitet bidrar till det hållbara demokratiska samhällets utveckling genom kunskap, upplysning och sanningssökande.

Prenumerera på universitetets nyhetsbrev om aktuell forskning, utbildning och samarbetsmöjligheter su.se/nyhetsbrev

Läs mer om universitetets forskning su.se/forskning

Presstjänsten

Presskontakt Stockholms universitet, centralt 08-16 40 90

Välkommen till Stockholms universitet!

Prenumerera på universitetets nyhetsbrev om aktuell forskning, utbildning och samarbetsmöjligheter su.se/nyhetsbrev.

Läs mer om universitetets forskning su.se/forskning.

Pressbilder från exempelvis Mostphotos får enbart användas i anslutning till nyhetsartikel eller inslag med koppling till pressreleaser eller forskningsnyheter kopplade till Stockholms universitet. Vid publicering, ange alltid fotograf (om det framgår) och i de fall där det är aktuellt, Mostphotos.