Ny studie om svenskars attityder till legalisering av cannabis

Ny studie om svenskars attityder till legalisering av cannabis

På bilden: Josefin Månsson

En ny undersökning om svenskars attityder till legalisering av cannabis visar att argument för en ny cannabispolicy kommer från olika ideologiska ståndpunkter. Studien är gjord vid Stockholms universitet och är baserad på diskussioner på internet.

Internationellt finns ett växande intresse för cannabislegalisering. Under de senaste åren har till exempel flera delstater i USA röstat igenom en legalisering av cannabis. Josefin Månsson som är doktorand vid Centrum för socialvetenskaplig alkohol och drogforskning (SoRAD) vid Stockholms universitet har studerat svenskars attityder till legalisering av cannabis.

- Jag har följt internetdiskussioner om legalisering av cannabis i Sverige. En intressant aspekt är att de som är emot den nuvarande narkotikapolitiken har väldigt olika utgångspunkter ideologiskt sett men de landar i samma slutsats att legalisering eller avkriminalisering är eftersträvansvärt. Argumenten knyter an till breda politiska frågor såsom social rättvisa, individens frihet och ökad välfärd, säger Josefin Månsson.

- De diskussioner om legalisering och avkriminalisering av cannabis som förs i Sverige tycks vara inspirerade av liberala argument som knyter an till individens frihet, men de är även tydligt förankrade i ett mer välfärdsinriktat tänkande med förslag på statlig inblandning via institutioner som till exempel Systembolaget, säger Josefin Månsson.

Syftet med studien är att identifiera hur argument för en alternativ svensk cannabispolicy ser ut i diskussioner på internet.

För ytterligare information kontakta:
Josefin Månsson, Centrum för socialvetenskaplig alkohol och drogforskning (SoRAD) vid Stockholms universitet: josefin.mansson@sorad.su.se alt 073-3309786

Stockholms universitet är ett av Europas ledande universitet i en av världens mest dynamiska huvudstäder. Hos oss är fler än 60 000 studenter, 1800 doktorander och 5000 medarbetare verksamma inom det naturvetenskapliga och humanistisk-samhällsvetenskapliga området. En relation med Stockholms universitet är meriterande oavsett om du är student, forskare eller intressent. Hos oss ger utbildning och forskning resultat. www.su.se

Presstjänsten

Presskontakt Stockholms universitet, centralt 08-16 40 90

Välkommen till Stockholms universitet!

Stockholms universitet bidrar till det hållbara demokratiska samhällets utveckling genom kunskap, upplysning och sanningssökande.

Prenumerera på universitetets nyhetsbrev om aktuell forskning, utbildning och samarbetsmöjligheter su.se/nyhetsbrev.

Läs mer om universitetets forskning su.se/forskning.

Pressbilder från exempelvis Mostphotos får enbart användas i anslutning till nyhetsartikel eller inslag med koppling till pressreleaser eller forskningsnyheter kopplade till Stockholms universitet. Vid publicering, ange alltid fotograf (om det framgår) och i de fall där det är aktuellt, Mostphotos.