Pressträff med anledning av rapporten "Efter studierna IV" och Naturvetarnas Arbetsmarknadsdag 2007: Naturvetare allt mer efterfrågade på arbetsmarknaden - brist på geovetare redan nu!

Får våra studenter jobb efter avslutad utbildning? Skulle de välja samma utbildning om de fick göra om sitt val idag? Och upplever de som har jobb att deras studier är relevanta för deras nuvarande sysselsättning? I samband med Naturvetarnas arbetsmarknadsdag den 5 december kommer Naturvetenskapliga fakulteten vid Stockholms universitet att presentera rapporten Efter studierna IV. Rapporten är baserad på en undersökning som haft som syfte att ta reda på vart våra studenter tar vägen efter avslutad utbildning och vad de anser om utbildningen när de fått perspektiv på den. Medan rapporten visar att sysselsättningsläget för naturvetare som tagit ut sin examen vid det egna lärosätet under åren 2002 till 2005 är förhållandevis god varnar företrädare för näringslivet för att det idag till och med råder brist på vissa grupper av naturvetare, som till exempel geovetare. Kom till Stockholms universitet och ta del av den nya rapporten Efter studierna IV och diskutera arbetsmarknaden för naturvetare med företrädare för Naturvetenskapliga fakulteten och näringslivet! Rektor Kåre Bremer kommer att inleda pressträffen med att berätta vad Stockholms universitet gör för att öka anställningsbarheten hos studenterna. Tid: Onsdagen den 5 december, kl 12.00 -13.00 Plats: Stockholms universitet, Arrheniuslaboratoriet, Hus E, Rum E501 Kontaktperson: Marlene Lingard, 08-16 35 92, 070-422 15 19, marlene.lingard@science.su.se Lättare lunch serveras. Anmälan senast kl. 12:00, tisdag 4 december Välkommen! Not. Naturvetarnas Arbetsmarknadsdag äger rum kl 12 - 15 samma dag och i samma hus som pressträffen. Den väntas som vanligt alstra givande möten mellan studenter, företag och andra aktörer inom det naturvetenskapliga området. Välkommen att besöka oss även där!

Presstjänsten

Presskontakt Stockholms universitet, centralt 08-16 40 90