SU Innovation stöder ny grön sökmotor

Nya sökmotorn Growyn skänker vinsten till svenska och internationella miljöprojekt. Tjänsten, som är den första i sitt slag, är annonsfinansierad och intäkterna genereras via traditionella webbsökningar på growyn.com - ju fler som söker desto mer pengar till miljön.

Grundarna David Johansson och Kurdi Rad har utvecklat Growyn i samarbete med SU Innovation, en verksamhet vid Stockholms universitet som bland annat stödjer forskare och studenter att starta företag. Under det senaste året har de etablerat ett brett kontaktnät inom miljöbranschen och utvecklat den tekniska lösningen som nu lanseras.

- Den som använder growyn.com som sökmotor blir delaktig i en fortlöpande välgörenhet och bidrar automatiskt med pengar till att förbättra miljön utan att det
kostar en krona, säger David Johansson.

Growyn fungerar på samma sätt som andra sökmotorer, pengar genereras via sponsrade länkar. Men till skillnad från övriga aktörer på marknaden så placerar Growyn hela sin vinst i utvalda miljöprojekt.

- Sökmotorbranschen omsätter otroligt stora summor. Vår förhoppning är att inom en snar framtid kunna ta några procent av marknaden, säger Kurdi Rad.

Growyn samarbetar med några av Sveriges främsta organisationer inom miljöområdet, bland andra Naturskyddsföreningen, Albaeco, Stockholm Resilience Center samt flera institutioner vid Stockholms universitet. Nästa steg är att starta en miljöportal där kända miljöprofiler bloggar om miljöfrågor och där det ska gå att hitta miljörelaterad information.

För att välja ut vilka projekt Growyn ska ge stöd till tar man hjälp av en rad oberoende miljöexperter. Growyn har bland annat knutit till sig expertkompetens inom områdena vatten, energi, miljögifter och klimatfrågor. Rådgivarna kommer från FN, EU och svenska myndigheter.

För ytterligare information kontakta:

Ideella föreningen Growyn
Kurdi Rad, mobil 070-71 55350, e-post kurdi@growyn.com

www.growyn.com/growyn/press

Fakta om SU Innovation:

SU Innovation är ett dotterbolag till Stockholms universitets Holding AB. Syftet med verksamheten är att stödja studenter, forskare och entreprenörer i utvecklingen av idéer och kunskap. Fokus är inom tjänsteinnovationer och bioteknologiska innovationer. SU Innovation finansieras av Stockholms universitet, huvudsamarbetspartnern Innovationsbron i Stockholm samt andra offentliga och privata partners. Till nätverket knyts kompetens i form av privata partners från områden som finansiering, juridik, ekonomi, IPR och marknad.
Hemsida: http://www.innovation.su.se

Presstjänsten

Presskontakt Stockholms universitet, centralt 08-16 40 90

Välkommen till Stockholms universitet!

Stockholms universitet bidrar till det hållbara demokratiska samhällets utveckling genom kunskap, upplysning och sanningssökande.

Prenumerera på universitetets nyhetsbrev om aktuell forskning, utbildning och samarbetsmöjligheter su.se/nyhetsbrev.

Läs mer om universitetets forskning su.se/forskning.

Pressbilder från exempelvis Mostphotos får enbart användas i anslutning till nyhetsartikel eller inslag med koppling till pressreleaser eller forskningsnyheter kopplade till Stockholms universitet. Vid publicering, ange alltid fotograf (om det framgår) och i de fall där det är aktuellt, Mostphotos.