Lär av andra länder för att klara omställningar

De värmländska kommunerna är på väg mot en stor brist på arbetskraft.

En del i EU-projektet Creare Vivere (CV) – som drivs av Sunne kommun i nära samverkan med Torsby, Munkfors och Årjäng – är att ta in kunskap och erfarenheter från andra länder. De värmländska kommunerna måste rusta sig för att möta omställningar och förändrade krav. Det handlar bland annat om att lära sig se mångfald som en tillgång.

– Vi behöver arbeta med att ta bort rädslor för olikheter och andra kulturer och se mångfalden som en tillgång. Det kräver öppenhet och ny kunskap både från arbetsgivaren och medarbetarna. Toleranta samhällen växer snabbare och Värmland har inte råd att säga nej till någon framåt, säger Sunne kommuns personalchef, Kjell-Åke Hagström.

Med bakgrund av den kommande arbetskraftsbristen satsar Sunne kommun på att skapa ett attraktivt klimat i organisationen. Ett omfattande arbete pågår när det gäller rekrytering och värdegrund internt. Som en uppföljning av den studieresa som gjordes i Creare Vivere i maj tar nu personalenheten del av de kontakter som byggts upp i Barcelona, Spanien. Främsta syftet med studieresan 28 september-1 oktober är att skaffa kunskap om hur medarbetare kan stärkas i kontakten med nya medarbetare och medborgare som sannolikt allt oftare kommer från andra kulturer i framtiden.

På programmet står ett besök på Antidiskrimineringskontoret där de huvudsakligen arbetar med mänskliga rättigheter på kommunnivå. För 15 år sedan tillkom demografiska förändringar genom arbetskraftsinvandring i Spanien, som då hade brist på arbetskraft. I vissa stadsdelar inom Barcelona är så många som 20 % av invånarna utlandsfödda.

Grundtanken i det kommunala arbetet är att finna sociala likheter istället för olikheter och att man arbetar för allas lika rättigheter och inte med anti-diskriminering. Alla nyanställda i Barcelona Stad får en internutbildning i mänskliga rättigheter och bemötande. Utbildningen skräddarsys till att passa specifika yrkesgrupper för att stärka dem i deras yrkesroll i kontakten med medborgarna.

– Fram till 2020 går 24 000 personer i pension i Värmland. Nya projektet "Ett öppnare Värmland" är helt i linje med vårt tänk runt framtiden. Vi behöver skaffa oss och sprida kunskap om mångfaldsfrågorna om vi ska klara framtidens kompetensförsörjning, säger Kjell-Åke Hagström.

Tillgänglighet finns också på programmet, eftersom Barcelona utnämnts som världens tillgängligaste stad. Jonas Ljunggren, CIEC, ger inblick i stadens arbete med detta.

I CV-projektet åker Oda Larsson, projektledare, Marianne Nilsson, delprojektledare, Ninni Boss, kostchef Torsby kommun, Monica Sonesson-Olsson, kostchef Munkfors kommun, Liz Silvergrund-Elfsberg, kostchef i Sunne komnun och Ulf S Olsson, förvaltningschef bildningsförvaltningen Sunne kommun, till Reggio Emilia i Italien, 7-11 oktober. Syftet med resan är att bygga en grund för utbyte inom kost och pedagogik för att möta nya krav.

Deltagarna besöker Gonzaga - Reggio, ett center där mat produceras för skolor och för hemkörning. Det blir också ett besök i en skola i Bagnolo in Piano som har ett internt kök. Representanterna åker också till en bondgård som odlar äpplen och ett lokalt mejeri i Scandiano som skolan köper in varor av.

Ett möte med Reggio kommuns skolstyrelse görs samt ett besök på en grundskola för barn i åldern 11-14 år. Besöket handlar främst om olika erbjudanden skolan har och hur ungdomarna väljer att fortsätta utbilda sig i Reggio. Resan var inplanerad tidigare, men på grund av jordbävning i Reggioområdet flyttades den fram till oktober.

Projektledare Oda Larsson, Creare Vivere
070-191 35 81, oda.larsson@sunne.se

Personalchef Kjell-Åke Hagström
tel 070-661 08 38, kjell-ake.hagstrom@sunne.se

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Creare Vivere är ett kompetensförsörjningsprojekt för Sunne, Munkfors, Torsby och Årjängs kommun under perioden 1/2 2012-31/6 2014. Europeiska Socialfonden satsar närmare 12 miljoner kronor i syfte att ge de anställda i kommunerna den kompetens, självförtroende, trygghet och yrkesstolthet som krävs för att göra en bra arbetsinsats som tillgodoser våra framtida medborgare.

I projektet deltar 1300 anställda i kommunerna.

Syftet med projektet är att

• stärka de anställdas inflytande i arbetslivet
  • utveckla organisationen genom utbildning
  • ge de anställda möjlighet att skapa bestående förändringar

Alla medarbetare får genom projektet ta del av seminarier om jämställdhet, mångfald och kreativitet.