Interiörbild från Sushi Yama Dim Sum i Cityhuset, Eskilstuna. Foto: Richard Ström.

Idag öppnar Sushi Yama vid Stureplan

Det blir på Birger Jarlsgatan 22 i Stockholm som Sushi Yama nu öppnar nytt. Etableringen innebär att man kommer närmare besökare och boende på Östermalm, där närmaste restaurang fram till idag återfinns i PK-huset. Restaurangen vid Stureplan kommer att kunna ta emot gäster med sittplatser på två plan och en uteservering längs med gatan.

Idag, torsdag 21 maj, öppnar Sushi Yama vid Stureplan. Etableringen har tagit tid att få klar, men har varit ett efterlängtat tillskott i området. Förbipasserande har under en längre period undrat när restaurangen ska öppna. I lokalen, som består av två våningar, är miljön luftig och inbjudande, anpassad för både lunch och längre kvällssittningar. Verksamheten kommer även att kunna förse gäster med en bredare dryckesmeny, då denna restaurang har serveringstillstånd. Detta blir även den första restaurangen innanför tullarna som går under subkonceptet Dim Sum, vilket innebär att dumplings och bao buns är delar av den utökade menyn.

- Både vi och våra gäster har inväntat öppningsdagen under en längre period. Nu är bygget klart och vi ser fram emot att kunna förse Östermalm med vår sushi i en mysig restaurang som präglas av rymd med hög mysfaktor. Placeringen av enheten är optimal för både boende, företag och turister i området. Dessutom är detta vår första Sushi Yama Dim Sum inom tullarna och vi vet från våra izakaya-restauranger att dumplings och bao buns kommer att vara uppskattade inslag, berättar Danny Barsoum – Chief Brand Officer för Sushi Yama.

Trots den rådande samhällssituationen kring Covid-19 så öppnar Sushi Yama denna enhet och likaså en till i Skövde bara några dagar senare. Som för resterande restauranger i sushikedjan så erbjuds även takeaway, vilken är en viktig del av konceptet. Det har märkts av på ett annat sätt under just denna tid, inte minst i samband med att man lanserade sin nya sajt med PreOrder som gör att man enkelt kan beställa sin sushi via webben.

- Vi har alltid arbetat med takeaway som en viktig del av vårt koncept. Sushi är en produkt som lämpar sig extremt bra för avhämtning och det insåg vi rätt så snabbt. Våra förpackningar är också anpassade för att lika enkelt kunna äta på resande fot, hemma, på jobbet eller i parken. Med dagens situation har andelen takeaway växt sig större än tidigare och vi har tagit det ett steg längre med PreOrder, som möjliggör beställningar via vår hemsida – för avhämtning eller för att äta på plats. Vår restaurang vid Stureplan har gott om sittplatser, men kommer att erbjuda takeaway, precis som våra andra restauranger runtom i landet, berättar Danny vidare.

Restaurangen på Birger Jarlsgatan har lite mer än 70 sittplatser och en uteservering längs med fasaden.
Östermalm som stadsdel kommer framöver att få fler tillskott av Sushi Yama bl.a. på Östermalms Torg.

Öppning: torsdag den 21 maj kl. 12.00
Öppettider: alla dagar 10:00-22:00
Adress: Birger Jarlsgatan 22, Stockholm

Danny Barsoum – PR/Chief Brand Manager
E-post: press@sushiyama.se
Telefon: +46 (0)10-303 13 43

Sushi Yama grundades 2008 och är idag Sveriges största sushikedja, med ett femtiotal restauranger runtom i Sverige och en egen restaurangskola för internutbildning.