På bilden: Anna Törner

Anna Törner ny VD för Svebio

Anna Törner kommer den 1 september att ta över som VD för Svenska Bioenergiföreningen, Svebio. Hon efterträder Gustav Melin, som efter många år som VD beslutat sig för att anta nya utmaningar.

Anna har under många år arbetat med energi- och forskningsfrågor som bland annat ämnesråd och gruppchef inom Regeringskansliet. Anna har därtill arbetat med miljöfrågor i Bryssel för Eurelectric, en branschorganisation som samlar 3500 europeiska företag som producerar och distribuerar el. Närmast kommer hon från en tjänst som avdelningschef vid Strålsäkerhetsmyndigheten, där hon ingått i myndighetens ledningsgrupp.

Anna Törner har magisterexamen i Environmental Management and Policy från International Institute for Industrial Environmental Economics (IIIEE) samt i Internationell Ekonomi vid Lunds Universitet.

– Vi är mycket glada över att ha kunnat rekrytera Anna Törner som VD för Svebio. Hon har stor kompetens och erfarenheter från ett mångårigt arbete med energifrågor, såväl nationellt som internationellt. Vi ser verkligen fram emot att få arbeta med henne för att ytterligare stärka bioenergin i Sverige och Svebios medlemsföretags möjligheter i en attraktiv och växande bransch, säger Alarik Sandrup, Svebios styrelseordförande.

Anna Törner kommer att vara placerad vid Svebios kansli i centrala Stockholm, där hon kommer att leda arbetet med personalen på drygt tio medarbetare.

– Jag ser fram mot ett mycket spännande och hedrande uppdrag att, tillsammans med kansliets kompetenta medarbetare och Svebios medlemmar, utveckla bioenergi i ett hållbart samhälle, säger Anna Törner.

För information, vänligen kontakta:
Alarik Sandrup, Svebios styrelseordförande
alarik.sandrup@lantmannen.com

Om Svenska Bioenergiföreningen:
Svenska bioenergiförening, Svebio, är en branschorganisation som verkar för en ökad användning av bioenergi på ett hållbart och ekonomiskt optimalt sätt. Med nära 300 medlemsföretag aktiva inom olika delar av bioenergibranschen har Svebio stor tilltro till effekten av generella styrmedel, förnybar energi och en fri marknadsekonomi. Svebio är en mötesplats för företag, forskare, beslutsfattare och opinionsbildare. Svebio ger ut tidningarna Bioenergi och Bioenergy International och arrangerar varje år ett flertal konferenser.

Svebio, Svenska Bioenergiföreningen är branschorganisation som verkar för ökad användning av bioenergi. Vi har i dag cirka 300 medlemmar, som är aktiva inom jordbruk, skogsnäring, fjärrvärme, transportsektorn samt bygg och fastighet. Svebio grundades 1980. www.svebio.se