Moderna pellets- och vedpannor ger låga utsläpp

– Att ersätta fossila bränslen med biobränsleteknik ger låga utsläpp av partiklar om man använder modern utrustning. De uttalanden som gjordes i Sveriges Radio igår tisdag stämmer inte med den rapport som IIASA själva nyligen publicerat och som är rådgivande för EU-kommissionen. Rapporten visar, tvärt emot vad som sades i reportaget, att biobränsleanvändningen i pellets- och vedpannor förväntas förbli relativt konstant i Europa och att partikelutsläppen från dessa förväntas minska. Det säger Gustav Melin, vd i Svebio, och Sofia Backéus i PelletsFörbundet, i en gemensam kommentar.

Vad som inte heller nämns i inslaget är att det pågår ett arbete med att införa gemensamma regler för nya småskaliga eldningsanläggningar under EU:s Ecodesigndirektiv. Reglerna kommer att gälla effektivitet och utsläpp, och de krav som diskuteras är mycket stränga. Genom det nya direktivet kommer alla nya anläggningar inom EU att få mycket låga utsläpp, på samma sätt som de anläggningar som idag säljs på den svenska marknaden.  Att elda biobränsle i effektiva anläggningar med låga utsläpp kommer därför inte heller i framtiden vara ett hot mot folkhälsan i EU utan ett bra sätt att minska beroendet av fossil energi.

Energimyndigheten lät testa moderna pelletspannor som finns på den svenska marknaden, och resultaten publicerades för några månader sedan. Testen av pannorna genomfördes av SP Sveriges Tekniska Forskningsinstitut och de visar att större delen av de testade pannorna ligger i nivå med vad som kommer att krävas inom det förväntade Ecodesigndirektivet. Sveriges Radio uppger värden upp till 300 mg/m3 från IIASA-rapporten.

För frågor kontakta gärna:
Gustav Melin, Svebio, 070-524 44 00
Kjell Andersson, Svebio, 070-441 71 92