Regeringens ambition ger inte högre klimatmål i praktiken

– EU bör sätta högre klimatmål, säger den svenska regeringen. Men i praktiken blir det samma åtgärder i Europa som EU-kommissionen redan föreslagit. Utsläppen av klimatgaser blir exakt desamma i EU och andelen förnybar energi är identisk med kommissionens förslag. Det bidrar inte till en seriös diskussion när regeringen säljer in detta som ett krav på högre klimatambitioner i EU.

Det säger Gustav Melin, vd i Svebio, Svenska Bioenergiföreningen, i en kommentar till den debattartikel som idag publicerats i Svenska Dagbladet och undertecknats av miljöminister Lena Ek och energiminister Anna-Karin Hatt.

– EU-kommissionen har föreslagit att utsläppen av klimatgaser i EU ska sänkas med 40 procent 2030 jämfört med 1990. EU har redan kommit halvvägs till det målet, och har uppställt ett ambitiöst mål att reducera utsläppen med 80 – 90 procent 2050. För att nå det målet måste man 2030 ha kommit längre på väg. Svebios förslag är att minska utsläppen med 50 procent till 2030.

– Till skillnad från regeringen anser vi att reduktionen ska ske inom EU, och inte ske genom att betala för åtgärder i andra länder. De europeiska länderna ska naturligtvis ge stöd till förnybar energi i utvecklingsländerna, men det bör vara en del av biståndspolitiken. Men vi behöver en snabb omställning i Europa, som ger utveckling av teknik och marknader.

– Regeringen accepterar EU-kommissionens försiktiga förslag om att öka andelen förnybar energi till 27 procent 2030. Det målet innebär en sänkt ökningstakt jämfört med utvecklingen under de senaste åren. Sverige har visat att det är möjligt att snabbt öka andelen förnybar energi. Vi har redan överträffat vårt EU-mål för 2020, och har nu 51 procent förnybar energi. Sverige bör kraftfullt agera för att hela EU följer det svenska exemplet och formulerar ett högre mål för förnybart 2030. Enligt Svebio bör man sikta på 40 procent istället för blygsamma 27 procent.

För ytterligare kommentarer, kontakta:
Gustav Melin, vd i Svebio, Svenska Bioenergiföreningen, 070-52 44 400
Kjell Andersson, pressansvarig, Svebio, Svenska Bioenergiföreningen, 070-441 71 92