Sören Wibes rapport om etanol dåligt underbyggd

Professor Sören Wibes påstående att etanol är sämre än bensin när det gäller utsläpp av växthusgaser är illa underbyggt. Det visar Svebios granskning av Wibes rapport.

”Wibe använder felaktiga volymer, felaktig kategorisering och irrelevanta siffervärden för huvuddelen av den svenska etanolanvändningen”, skriver Svebio i sin granskning. Svebios samlade omdöme är att Wibes beräkning av de indirekta markanvändningseffekterna för svensk etanolanvändning är ”felaktig och grovt överskattad”.

Svebio har granskat professor Sören Wibes rapport Etanolens koldioxideffekt som getts ut av Expertgruppen för miljöstudier i finansdepartementet. Svebio har också i ett brev vänt sig till finansminister Anders Borg och begärt att rapporten tas bort från regeringens hemsida, eftersom denna publicering uppfattas som att regeringen ställer sig bakom rapportens slutsatser.

Svebios synpunkter finns sammanfattade i en PM som skickats till Expertgruppen för miljöstudier. Svebio har också gjort en PM om den internationella diskussionen om indirekta markeffekter:

För ytterligare upplysningar kontakta Kjell Andersson, Svebio, tel 08-4417087