Enad europeisk kycklingbransch:  Kräver högre krav på lågprisimporten

Enad europeisk kycklingbransch: Kräver högre krav på lågprisimporten

Joost Korte från EU-kommissionens jordbruksutskott och Paul Lopez, ordförande för AVEC, är två av deltagarna på matfågelorganisationens möte i Stockholm.

I dag samlas omkring 150 representanter från EU:s matfågelorganisation – AVEC i Stockholm. Det är en bransch i medvind, men med stora utmaningar i form av ökad import från tredje land samt en rädsla för ett frihandelsavtal med EU som kan innebära att klordoppad kyckling väller in i EU.

Drygt 25 procent av kycklingbröstfilén som konsumeras inom EU är importerad från länder utanför unionen. Importen av kyckling är större än importen av något annat köttslag inom EU. Ofta från länder som har en helt annan kvalitet både när det gäller djuromsorg och livsmedelskvalitet än vi har här. För att kunna behålla en produktion inom EU krävs att det ställs samma krav på den importerade kycklingen, säger Paul Lopez, ordförande för AVEC.

Enligt en global prognos kommer konsumtionen av kyckling att gå om fläskköttet år 2020. Vi äter alltmer fågel på de flesta håll i världen, så också i EU och inte minst i Sverige där konsumtionen av svensk kyckling ökade med 13 procent 2014. Ett ämne som diskuterades flitigt var frihandelsavtalet mellan USA och EU med oron för att klordoppad kyckling, som är förbjudet inom EU, kommer att importeras från USA.

Som värd för årsmötet har Svensk Fågel varit med och satt agendan. De lyfter de frågor som är angelägna inom svensk matfågelproduktion och som de arbetar med dagligen. Djurvälfärd, god djurhälsa och låg antibiotikaanvändning är till exempel på några områden som Sverige har fokuserat mer på än övriga Europa.

Det är viktigt och givande för hela den europiska matfågelbranschen att vi kan träffas och diskutera de möjligheter och utmaningar som finns. Den svenska matfågelbranschen har gjort en tuff resa och idag kan vi vara riktigt stolta över vår kyckling och kalkon. Nu ligger utmaningen i att även få EU att göra samma resa, trots det hårda trycket från lågprisimporten, säger Maria Donis, vd på Svensk Fågel.

Under dagen talade även bland annat kycklingbonden och Svensk Fågels ordförande, Ola Göransson, Örjan Brinkman, ordförande i Sveriges Konsumenter och Christina Greko, laborator vid Statens Veterinärmedicinska Anstalt.

I Sverige har vi ett nära samarbete mellan myndigheter, forskare, Svensk Fågel och dess medlemmar. Det är en av anledningarna till att Sverige idag har en unikt låg antibiotikaanvändning, säger Christina Greko, laborator vid Statens Veterinärmedicinska Anstalt.

Om AVEC

AVEC är en ideell organisation med målet att företräda och främja europeiska matfågelbranschens intressen. Medlemmarna är nationella organisationer, som Svensk Fågel, och representerar 95 % av EU:s produktion av matfågel.

Mer information:
Maria Donis, vd Svensk Fågel