WWF:s Köttguide 2016: Hårt arbete ger resultat

WWF:s Köttguide 2016: Hårt arbete ger resultat

Klimatpåverkan och ansvarsfull antibiotikaanvändning är två kriterier som svensk kyckling får goda omdömen för i årets upplaga av WWF:s Köttguiden. Rapporten lyfter även fram att branschens förebyggande arbete har lett till att förekomsten av sjukdomar som är vanliga i Europa är mycket låg i Sverige.

Nytt för i år är att WWF lagt till kriterier för ansvarsfull antibiotikaanvändning. Här ligger Sverige i framkant och inom Svensk Fågel ligger förbrukningen till kyckling under 1 procent.

Kyckling- och kalkonbönder inom Svensk Fågel använder ingen tillväxtantibiotika och omfattas av flera olika kontrollprogram, bland annat för antibiotika. Det är en del i vårt arbete med att ständigt se till att våra kycklingar har det så bra som möjligt, säger Maria Donis, VD Svensk Fågel, i en kommentar om Köttguiden.

Utöver den låga antibiotikaanvändningen lyfter rapporten även användningen av bekämpningsmedel i fåglarnas foder. En Gula Pippin-märkt kyckling äter i huvudsak svenskt spannmål, fritt från såväl GMO som fiskmjöl. Spannmålet kompletteras med protein i form av soja som alltid har certifierats av RTRS (Roundtable on Sustainable Soy) eller ProTerra.

Vi har ett brett miljö- och klimattänk i branschen och jag förvånades därför av att vi inte fick högre resultat gällande bekämpningsmedel i fodret. Jag har bett WWF återkomma med mer information kring vad de baserar det här kriteriet på då vi följer alla krav för ansvarsfulls sojaproduktion. Allt enligt den svenska sojadialogen som WWF är initiativtagare till, säger Maria Donis.

I jämförelse med importerad kyckling, oavsett produktionsform, är närproducerad kyckling från Svensk Fågels bönder klimatsmartare eftersom den största belastningen på klimatet är foderförbrukningen. Även fotavtrycket för vattenförbrukning är lägre. Tack vare Svensk Fågels olika kontroll- och kvalitetsprogram visar undersökningar att kyckling märkt med den Gula Pippin är bättre för både klimatet, djurhälsan och dessutom ett säkrare livsmedel.

Vi har en kyckling i världsklass. Trots att rapporten av flera anledningar uppmanar till att undvika importerad kyckling är det just vad mer än hälften av alla restauranger och storkök serverar. Ofta från länder som Thailand och Brasilien där antibiotikaanvändningen är extremt hög, säger Maria Donis.