Uppifrån vänster: Ingrid Evaldsson, Viktoria Bassani, Monica Larsson, Jessica Appel, Hanne Uddling, Joppe Svensson, Marie Backman, Susanna Färjh, Malin Landqvist, Sanna Ohlander, Lotta Fabricius Kristiansen, Anna Lind Lewin. Foto: Torbjörn Lagerwall.

Kvinnliga entreprenörer och marknadsförare utvecklar svensk biodling

Antalet kvinnliga biodlare har ökat sakta men stadigt i en tidigare starkt mansdominerad bransch. Idag är cirka 40 procent av medlemmarna i Sveriges Biodlares riksförbund kvinnor. Många av kvinnorna står för utveckling, förnyelse och innovation. I gemensamma kampanjer satsar man på att sprida kunskap om odling, säsong och hantverk.

Sverige har tidigare haft en tradition att sälja honung i bulk och blanda honung från olika plats och säsong. De senaste årens konkurrens från importhonung och förfalskade produkter har lett till ett ökat medvetande om att honung med tydlig anknytning till geografi, växtlighet och säsong ger högre status och ökar i värde för konsumenterna.

Detta har många av kvinnorna inom svensk biodling tagit fasta på och utvecklat. De arbetar också för att fördjupa kunskapen om honungens smaker kopplat till växtlighet och nektarkälla. Flera biodlare har de senaste åren examinerats eller påbörjat utbildning som honungssommelier. Genom dem sprids kunskapen vidare till fler biodlare och allmänhet. Det gemensamma målet är att öka värdet på den lokala honungen.

Ett samarbete för ökad bihälsa har nu också lett till ett nytt regionalt nätverk av rådgivare och lanseringen av en digital plattform för friska bin.

Under biodlarkongressen Apiscandia 2024 möttes flera tongivande aktörer, allt från forskare och sommelierer till drottningodlare och kommunikatörer:

Lotta Fabricius Kristiansen, forskare på Sveriges lantbruksuniversitet/SLU med inriktning på kunskapsöverföring inom biodling för ökad bihälsa. Inom ramen för detta har hon också startat nätverket regionala bihälsorådgivare. Lotta tog initiativet till marknadsföringsplattformen Svenska Bin och ansvarade för arbetet där 2013–2023. Driver biodlingsföretaget Apinordica och har även grundat projektet Pollinera Sverige.
Folkbildare och författare till flera läroböcker inom biodling.

Anna Lind Lewin, kommunikationskonsult som sedan 2013 utvecklat och byggt upp plattformen Svenska Bin tillsammans med Lotta Fabricius Kristiansen. Initierade "Svenska Bins Honungsbar" med sorthonungar och har även utvecklat koncept som "Primörhonung" och "Sveriges Bästa Honungsbutik". Grundare av Pollinera Sverige och kreativt ansvarig för kampanjer och aktiviteter som vandringsutställningen SURR. Arbetar idag på Sveriges lantbruksuniversitet / SLU.

Sanna Ohlander, marknadsförare och matkreatör har ansvarat för Biodlingsföretagarnas kommunikation 2020-2023. Projektledare för Svenska Bin och driver kampanjerna där. Har utvecklat och driver det framgångsrika konceptet Honungskollen tillsammans med Marie Backman.

Malin Landqvist, matkreatör, kock och sommelier med egna bin som utbildat sig i honungssensorik på universitetet i Bologna. Höll under 2023 en serie uppskattade smakprovningar av primörhonung för Svenska Bin och kommer under 2024 att arbetat med att stötta och utbilda biodlare i att själva hålla attraktiva honungsprovningar.

Susanna Färjh, biodlare utbildad på Yrkeshögskolan för biodling och även utbildad som gastronom från Högskolan Kristianstad. Driver företaget Brunslövs Bin och varumärket Bitösen som levererar honung och andra biprodukter till lokala butiker och kunder. Ny kraft i informationsprojektet Honungskollen. Mamma till Lily, 6 månader.

Marie Backman, entreprenör, marknadsförare, formgivare och biodlare som byggt upp Biodlingsföretagarnas kommunikation och gett medlemstidningen Gadden ny form och innehåll. Maries Bihantverk är en profilerad honungsproducent i Malmöområdet som nu också utbildar sig till mjödbryggare. Styrelseledamot i Biodlingsföretagarna 2018–2023.

Viktoria Bassani, en av världens få certifierade i sensorisk analys av honung och ensam i Sverige om titeln "Italian National Register of Experts in Sensory Analysis of Honey" från Universitet i Bologna.
Med en gedigen bakgrund som sommelier och med lång erfarenhet av sorthonung driver hon biodling på Söderslätt.
Vald till vice president för Apimondia - världskongressen i biodling 2025.

Monica Larsson, driver ML Biodling på Bjäre och är en framgångsrik drottningodlare.
Mottog nyligen som första kvinna i Sverige Mästarbrev i biodling från Sveriges Hantverksråd. Styrelseledamot i Honungsföretagarna.

Jessica Appel, driver Hedlandahonung och har honungsbutik på Bommersvik. Styrelseledamot i SBR / Biodlarna, tidigare ordförande i Södertäljeortens Biodlareförening och även medlem i Strängnäs Biodlarförening. Arbetar inom Sektionen för Bihälsa hos Biodlarna/SBR. Kursledare för kvinnliga biodlare i Sörmland, biodlingsmentor för nybörjare, samt konsult för Kvinnliga biodlare i Sverige. Projektledare för Apiscandia 2024.

Hanne Uddling, styrelseledamot i Svenska Bin och projektledare för biodlingskonferensen Apiscandia 2024. Driver Strängnäs Biredskap och är ordförande i Sörmlands biodlardistrikt. Har producerat Biodlarpodden för Biodlarna och podden Biprodukter för Svenska Bin.

Joppe Svensson, trädgårdsutbildad kommunikatör och webbutvecklare som driver sociala medier för Biodlarna och deras 17.000 medlemmar. Har varit med och utvecklat den nyligen lanserade hemsidan friskabin.se som samlar viktig information om bihälsa.

Ingrid Evaldsson, biodlare som driver biodlingsföretaget Gyllene Biet i Tollered där hon byggt ett Honungshus och tar emot grupper för provningar och undervisning. Utbildad på Yrkeshögskolan för biodling. Uppskattad producent som levererar till lokala restauranger och marknader. Bihälsorådgivare i Västra Götaland, där hon föreläser ute hos biodlarföreningar samt bokas digitalt för rådgivning på bihälsorådgivning.se

Många fler är med och driver
utvecklingen inom svensk biodling, som t ex:

Lina Norsell, Linas och Binas

Monique Widingsjö, Morkarla Bigårdar

Helena Ring Johansson, Knektås Friskhus

Emmy Sundström, Mellifera Veterinärtjänst

Ann-Sofie Alfsdotter, Biodlarna, upphovskvinna till Svärmtelefonen och Svärmkartan.