Ägg ger mycket mat och näring för pengarna

Ägg ger mycket mat och näring för pengarna

Dietisten: "Ägg är livsmedlet som har allt"

Ägget beskrivs ibland som ”världens bästa livsmedel” och det är inte så konstigt. Ägget är en unik råvara som innehåller i stort sett alla näringsämnen som din kropp behöver. Ägg är dessutom prisvärt – man får mycket mat och näring för pengarna.

Förutom att ägg är prisvärt är det en råvara som är lätt att variera – ägget passar vid dagens alla måltider. Detta visar sig också i en attitydundersökning som branschorganisationen Svenska Ägg nyligen gjort. Enligt undersökningen, där 1000 konsumenter tillfrågats, säger de flesta (8 av 10) att ägg är ett av de livsmedlen de alltid vill ha hemma.

– Ägg passar för alla tillfällen. Det kompletterar och förstärker en frukost eller lunch och är en jättebra ingrediens i mellanmålet eller på kvällsmackan efter träningen, säger dietisten Kajsa Asp Jonson.

Koka fler ägg än du behöver

Ett tips som hon vill dela med sig av är att alltid ha färdigkokta ägg hemma.

– Det är ett enkelt tips när man kokar ägg; koka fler än du behöver, så att du alltid har färdigkokta ägg i kylen. Jag kokar alltid några extra, superbra till exempel som pålägg, i en sallad eller som portionsförpackat mellis när du är på språng, säger Kajsa Asp Jonson.

Ägg är ett utmärkt val för den prismedvetna. För en liten kostnad, på bara några minuter, kan du få ihop en näringstät, god och mättande måltid.

– Ägget är ju livsmedlet som har allt! Det innehåller massor med näring, är prisvärt, en klimatsmart proteinkälla, mättande, hållbart, enkelt och väldigt mångsidigt, menar Kajsa Asp Jonson.

Ett svinnsmart val

Dessutom är ägget svinnsmart.

– Ägg är ett livsmedel med lång hållbarhet, som man alltid kan ha hemma. Väldigt bra som ”reservmat” när det är ”tomt” i kylen och som enkel hälsosam snabbmat. Dessutom en bra proteinkälla för personer som har svårt att få i sig tillräckligt med protein såsom sköra äldre och tonåringar som tror de behöver dyra specialprodukter för att få i sig tillräckligt.

Om Kajsa Asp Jonson
Kajsa Asp Jonson är legitimerad dietist, journalist, författare, föreläsare och moderator med spetskompetens inom mat och hälsa.
Kontakt/mer info: https://kajsaasp.se/

Snabba, goda, näringsrika och plånboksvänliga tips
Med ägg i kylen kan du förvandla rest till fest
– s
vinnsmart, eller hur!

• Omelett - den perfekta resträtten
    Knäck ett par ägg och rör i ett par matskedar mjölk, grädde eller vatten.
    Fräs lite lök, svamp, några korvbitar eller varför inte tacoresterna från gårdagen i lite olja eller smör. Häll över omelettsmeten och stek på medelvärme ett par minuter.
  • Pytt i panna med stekt ägg – också en restfest
    Pytt i panna är liksom omelett en perfekt resträtt. Har du potatis över från gårdagen? Kanske en köttbit från grillkvällen? Tärna några kokta potatisar eller skär dem i skivor. Fräs dem tillsammans med lite hackad lök i smör eller olja. Skär upp mindre bitar av vad du hittar i kylen; till exempel kött, korv, skinka – zucchini, paprika eller andra grönsaker om du vill ha din pytt vegetarisk. Toppa med stekt ägg eller en rå äggula.
  • Äggmackan snabbt och gott
    Ibland är det enkla det godaste. En skiva bröd, lite smör, ett stekt ägg - och eventuellt ett par skivor falukorv för den som vill - mycket mer än så behöver man inte för att få till en snabb och god frukost, lunch eller mellanmål.
  • Ägghalvor med topping – helgoda halvor
    Koka dina ägg till valfri kokgrad. Skölj dem i kallt vatten, skala och dela på mitten. Toppa med en klick majonnäs eller crème fraiche, lite finhackad skinka, tomat, paprika, tonfisk – eller vad du har hemma.
  • Pannkakor – lätt som en plätt
    Vispa ihop 1,5 dl mjölk med 1 dl mjöl, tillsätt 2 ägg och en nypa salt, vispa lite till. Stek tunna pannkakor i stekpanna eller pannkakspanna. Toppa med något sött eller salt. Funkar lika bra som frukost eller lunch som till mellanmål eller kvällsmat.