Svenska Ägg tipsar om äggstra goda rätter inför Äggets dag, 8 oktober.

Äggets dag firar 25 år – fira med en god äggrätt

Fredagen den 8 oktober firas Äggets Dag över hela världen –  i år är det dessutom 25 års jubileum. Lagom till Äggets Dag presenterar branschorganisationen Svenska Ägg en ny receptbroschyr med kökets kanske viktigaste råvara – det svenska ägget. Recepten på de goda äggrätterna är skapade av Mattias ”Fredagskocken” Larsson.

Broschyren innehåller 10 recept med kökets kanske viktigaste råvara, en riktig stjärna som ändå är lite av en doldis: Det svenska ägget. Äggrätterna i broschyren är några av Mattias ”Fredagskocken” Larssons personliga favoriter.

– Ägg är en otroligt viktig råvara. Det är gott, enkelt och variationsrikt. Det är en bra källa till protein, smaken är fantastisk och dessutom är det bra som bindningsmedel i både matlagning och bakning, säger Mattias Larsson.

I broschyren presenteras bland annat recept på stekta ägg på en varm svampsallad – perfekt så här i svamptider. För den som verkligen vill imponera är Ägg Florentine och goda små plättar i amerikansk stil gott att servera till exempelvis brunch. En garanterad succé på höstmiddagen är lättlagade bakade ägg i bön- och chorizoragu med fetaost och mynta.

Certifierade svenska ägg

Du kan känna dig helt trygg när du köper och äter svenska ägg. Branschorganisationen Svenska Ägg har ett omfattande certifieringsprogram som garanterar att den svenska äggproduktionen uppfyller hårda krav inom djurvälfärd, livsmedelssäkerhet, smittskydd och produktkvalitet.

Alla certifierade ägg är märkta med en rosa check. Och äggförpackningar som är märkta med ursprungsmärkningen Från Sverige innehåller certifierade ägg. Det betyder att äggen är kontrollerade och checkade i alla led, från värphönornas foder till det packeri som levererar ut äggen till butiken.

Visste du att:

• Ägg innehåller nästan alla näringsämnen som kroppen behöver, förutom vitamin C och kolhydrater.
  • En mer potent form av D-vitamin har upptäckts i ägg, vilket gjort att Livsmedelsverket höjt D-vitaminhalten. Ägget är helt enkelt dubbelt så nyttigt mot vad man tidigare trott.
  • Den svenska äggproduktionen har sänkt sitt klimatavtryck med hela 25 procent på drygt 10 år.
  • En nyligen genomförd livscykelanalys visar att ägg både har ett lågt klimatavtryck och ett högt näringsdensitetsindex. Det betyder mycket näring till ett lågt klimatavtryck.
  • Andelen soja i hönans foder har minskat med cirka 10 procent och har till stor del ersatts med foder som raps- och solroskaka – som produceras på närmare håll än soja.
  • Mexiko har världens högsta äggkonsumtion med 368 ägg per person och år och Sverige ligger ­ någonstans i mitten med omkring 235 ägg per person och år.

Källa: RISE livscykelanalys november 2019 - augusti 2020, Jordbruksverket juni 2020

Receptbroschyren ”Kökets viktigaste råvara” hittar du som bifogad fil nedan. Alla recept finns också på svenskaagg.se