Livsmedelsverket avråder konsumenter att äta råa ägg om de inte kommer från Sverige eller dess nordiska grannländer.

Brist på svenska ägg till jul: "En ovanlig situation"

Julen är en av äggets stora högtider. Ägghalvor är ett måste på julbordet och ägg är en självklar ingrediens vid griljering av skinkan, i köttbullssmeten, omeletten, pepparkaksglasyren och många andra godsaker som hör julen till.

Ägg är ett av få livsmedel som Sverige länge varit självförsörjande på, därför syns sällan något annat än svenska ägg i landets butikshyllor. Just nu råder det dock viss äggbrist och i en del butiker kan man hitta utländska ägg. Samtidigt avråder Livsmedelsverket konsumenter från att äta råa ägg, om de inte kommer från Sverige eller de nordiska grannländerna.

Äggbristen beror till stor del på att omkring en femtedel av den svenska produktionen tillfälligt ligger nere, sedan Sveriges största anläggning drabbades av ett ovanligt salmonellautbrott för ett år sedan. Det omfattande svenska kontrollprogram som fångat upp salmonellan tillåter inga ägg att gå ut till konsument förrän man är helt säker på att smittan är borta.

– Det är en ovanlig situation, svenska konsumenter är vana vid att det bara finns svenska ägg i butikerna. Nu har vi för första gången på länge sett ägg från andra europeiska länder, säger Marie Lönneskog Hogstadius, verksamhetsledare på branschorganisationen Svenska Ägg.

Att Livsmedelsverket avråder konsumenter från att äta råa ägg från andra länder än Sverige och övriga nordiska länder är för att risken är större att de innehåller salmonella. Det är därför viktigt att de utländska äggen tillagas och värms upp tillräckligt, så att eventuell smitta dör.*

Det finns fler anledningar att välja svenska ägg, menar Marie Lönneskog Hogstadius.

– Svenska ägg har många mervärden och det är därför viktigt att man som konsument gör medvetna val. Inte minst för att värna om den svenska livsmedelsförsörjningen. Svensk äggproduktion följer stränga regler gällande bland annat djuromsorg och djurvälfärd. Tack vare de svenska hönornas goda djurhälsa och ett högt smittskydd behöver svenska äggproducenter aldrig ge antibiotika till sina höns. Att använda kvalitetssäkra och certifierade svenska ägg är därför den mest hållbara julklappen!

*Källa: Salmonella (livsmedelsverket.se)