Ägg är en utmärkt bas i burgare, sallad och mycket annan mat och passar perfekt som matsäck och i sommarens picknickkorg.

När matkassen blir dyrare – så halverar du matkostnaden

Ägg är billig, snabb, smidig och näringsrik mat. Byter du ut ditt vanliga protein mot ägg har du pengar att spara i sommar.

Har du fastnat i ”proteinfällan” och tänker kanske på kött som det givna alternativet på grillen, i burgaren, sallden eller som bas i de flesta måltider? Tänk om – tänk ägg, ett utmärkt protein som passar till det mesta. Dessutom är det prisvärt, med ägg i picknickkorgen kan du spara pengar.

Så fixar du burgare av ägg

Ett smidigt sätt att tillaga många ägg är att ugnssteka dem i en muffinsplåt.

Gör så här:
Smörj formarna med lite smör eller olja, knäck ett ägg i varje, på med en nypa salt och peppar över varje ägg. Vill du ha en lite ”jämnare” burgare kan du vispa ihop äggen först, så att gulan och vitan blandas, och därefter hälla äggsmeten i formarna.

Tillaga äggen i 10-15 minuter, i 200 grader (tiden kan variera något beroende på ugn och hur välstekta du vill ha dina ägg).
Du kan äta äggen med en grönsallad, till kött, korv eller ett vegetariskt alternativ – eller så kan du göra burgare och ta med till stranden eller på utflykten.

Gör du äggburgare med exempelvis sallad, dressing och ost som tillbehör funkar det med salt och peppar som enda smaksättning. Men det är också gott att göra äggmuffinsen mer matiga och smakrika med riven ost, tomater, lök, skinka eller svamp – här är det bara din fantasi som sätter gränser.

Ägg sparar pengar på stranden

Prisexempel*: 5 st. hamburgare (90 g) från frysdisken, som du tillagar själv, kostar runt 50 kronor. Väljer du i stället att göra burgare av ägg kan du halvera kostnaden.
Tillhör du de som, i stället för att ta med egen matsäck, brukar gå till grillkiosken vid stranden eller ofta stannar längs vägen för att köpa burgare har du många sköna hundralappar att spara om du väljer den goda, näringsrika och mättande äggburgaren till dig och familjen i sommar.

Visste du att man kan grilla ägg?

Marinera kokta ägg i japansk soja (ca 0,75 dl), ketchup (ca 0,5 dl), en riven vitlöksklyfta, en matsked honung (eller ljus sirap), en skvätt ättikssprit (ca 2 tsk), någon tesked kinesisk soja. Låt dem gärna ligga över natten. Ta ut påsen med ägg och marinad ur kylen och låt dem ligga någon halvtimme i rumstemperatur innan grillning.
Lyft ur äggen, häll marinaden i en skål och ringla olja över äggen. Grilla äggen runt om i ett par minuter.
Servera med en sallad, till exempel med gröna blad, champinjoner, avokado, salladslök och chili. Ringla över marinaden som en dressing vid servering.

*Källa: Prisexemplet är baserat och beräknat på svenska råvaror (100 g), ett snittpris från flera olika varumärken och butiker (City Gross, ICA, Mathem, Willys) v.24 (2022)