Mellan mål och start lever vardagsverksamheten – Annas brev

Mellan mål och start lever vardagsverksamheten – Annas brev

Glitter och glamour.
Däckrök och betongsuggor.
Livets blandning är vad den är när min tjänst tar mig till alla möjliga miljöer.

SM i drifting körde sin andra deltävling nästan granngårds till mig när de för någon helg sedan byggde upp sin bana på parkeringen vid Färjestads hockeyarena. Kul att det som vi inom bilsporten ofta pratar om, att ta sporten närmare folket, görs med sporten. Drifting är verkligen en publiksport. Kul att vara på plats och se denna växande sportgren live.

Färre motorer och tävlingsnerver var det när vi i Svensk Bilsport äntligen kunde samlas för en Bilsportgala igen. En kväll i Norrköping där 2021 års medaljörer kunde firas.
Jag blir alldeles varm i hjärtat när jag tänker på att jag från scenen fick tacka av en helt ovetande Jörgen som nu lämnar sin tjänst på Svensk Bilsport för Mantorp Park. Och att jag fick dela ut Bilsportens Hederspris till en lika oförberedd Kurre som nu passerat 20 år på Svensk Bilsports kansli. Jag vet att många av er som läser detta haft kontakt med dessa herrar. Att få stå där och belysa båda dessa och vad de gjort och fortsatt gör för sporten var verkligen något av det roligaste, bästa och finaste jag gjort på länge.

Samtidigt som säsongen är i gång och en del mästerskap kommit en bit in i sina serier rullar den vardagliga verksamheten på. Förutom det vi gör varje dag på kontoret så har vi också ett flertal projekt som pågår. Vissa i uppstart. Andra går mot avslut.

– Licensutredningen är ett projekt som Tomasz på licensavdelningen driver i en projektgrupp med personer från distrikt, utskott och föreningar. Målet med den utredningen är att se över de licenser vi har idag inom förbundet, se om det behöver justeras i licensstrukturen, om det finns förenklingar att göra. Och vad och vem som påverkas om förändringar görs. Tomasz och projektgruppen kommer snart redovisa resultatet av det arbetet.

– Pågår gör även arbetet med utbildningsplattformen där Ellinor Aspenqvist som kliver in som assisterande förbundskapten även kommer har en del av sin tjänst i arbetet med den nya utbildningsplattformen. Vi börjar komma i den fasen där material ska laddas in och nu behöver vi allas hjälp med att bistå med utbildningsmaterial.

– Många av er som läser detta har sett att Riksidrottsförbundet stänger ner sin hemsidesplattform den 31 december. En plattform som många av specialidrottsförbunden använder sig av, samt många av idrottsrörelsens föreningar som även de nyttjar denna tjänst som Riksidrottsförbundet under åren ställt till förfogande för idrotten i Sverige. Nu stängs den ner och samtliga användare behöver hitta sina egna lösningar. Riksidrottsförbundet har varit behjälpliga med att scanna marknaden på plattformar och kommit med rekommendationer. Svensk Bilsport och många andra förbund har valt att gå på en plattform som heter Sitevision, så även Riksidrottsförbundet själva. Arbetet med att ta fram den nya sidan för Svensk Bilsport pågår. Från den kommer sen samtliga distrikt att tilldelas en hemsida, precis som idag. Samtliga föreningar inom Svensk Bilsport kommer även att få chansen att vara en del av den nya plattformen. Även det så som det fungerat tidigare genom Episerverplattformen.

– Inom samma område kan man nästa säga så pågår arbetet med att ta fram den nya Folkraceappen. En app som kommer förenkla för arrangörer av folkrace i det administrativa runt en tävling och även hanteringen av anbud. Tyvärr är projektet lite försenat på grund av att en stor del av teknikutvecklingen tidigare hämtades från Ryssland. Där har förbundets IT-partner nu fått hitta ny kompetens på annat håll precis som många andra och det har gjort att projektet halkat efter lite i tidschemat.

– Under föregående år togs en kommunikationsstrategi fram. Kommunikation är en viktig fråga och något som görs dagligen. Ibland externt och synligt. Ibland mer riktad och målgruppanpassad och inte externt synlig till alla. Den nya hemsida för landslaget som nu är presenterad är resultatet av en synlig kommunikation för att lyfta bilsportens landslag mer.

– På hållbarhetsfronten har projektet Biologiskt mångfald som delvis är finansierat av pengar från internationella bilsportförbundet, FIA, just startat. De första artinventeringarna är genomförda. I projektet kommer tre bilsportanläggningar att inventeras tre gånger för att sen kunna analyseras och få ett resultat. I tidigare nyheter om detta har det lyfts fram att när SVEMO genomfört likartade projekt har resultatet varit väldigt bra. Där har det visat sig att en motorsportsanläggning som är i bruk har ett stort värde för artrikedomen och dess fortlevnad. Ett viktigt projekt som kan komma att bli väldigt bra information att ha med i framtida dialoger med beslutsfattare.

Dessvärre drabbades vi i bilsporten av ett dödsfall i början av maj. Det var under en folkracetävling som en funktionär omkom. Det är så fruktansvärt när något sådant här händer. Och jag kan inte sätta mig in i de närmast situation. Men jag vet att den arrangerande föreningen hanterade denna tragiska situation på ett föredömligt sätt, framför allt med det stöd de gav varandra.

Internationella bilsportförbundet FIA har beslutat att utövare från Ryssland och Belarus kan delta på internationella tävlingar under neutral flagg. Vi i Sverige tillsammans med Storbritannien och ett antal andra västeuropeiska länder har sedan start, efter Rysslands invasion på Ukraina, varit tydliga med var vi står i frågan. Vi har ifrågasatt varför det inte kan finnas en tydlighet att utesluta förare från Ryssland och Belarus på tävlingarna för att få full kraft i sanktionerna mot dessa länder. Beslutet är att utövare från Ryssland och Belarus kan delta i internationella tävlingar om de fyller i, ett av FIA framtaget avtal, där de avsäger sig allt stöd till länderna och att de tävlar som förare utan tillhörighet till något land och under neutral flagg. Det är beslutet som FIA tagit och som medlemsländerna ska arbeta utifrån och gäller i hela världen. Dock kvarstår vårt nationella beslut vi fattade tidigt med att ej tillåta tävlande från Ryssland och belarus på våra tävlingar.

Maj nu. Men ändå bara nio månader kvar till nästa VM-rally i Umeå. Nyligen var jag i Portugal för jubileet av rally-VM som fyller 50 år i år. En trivsam tillställning med gott om legendarer och klassiska rallybilar på plats. Som ensamägare av Rally Sweden, som förbundet nu är, är en bra och utvecklande dialog med promotorn och FIA mycket viktig och jag känner att vi har det. Efter några tuffa snöfattiga år är alla mycket nöjda med det som Rally Sweden och Umeå kunde erbjuda redan vid det första besöket på den nya VM-platsen.
Därtill så etablerar vi även som helägare en djupare dialog med Umeå och beslutsfattarna där. Ordförande Roger och jag har redan haft några bra möten med organisationen i Umeå och nästa vecka reser vi upp för nya möten. Samtalen är bra och Umeå är verkligen engagerade i arbetet att fortsätta utvecklingen av Rally Sweden i Umeå.

Innan VM i rally har vi dock många härliga tävlingar att se fram mot. Visste ni att vi under ett år arrangeras ca 1000 nationella tävlingar tillsammans, det är otroligt imponerande!! Närmast på den internationella kartan har vi Karting EM i juni, därefter Rallycrossen i Höljes i juli, Dragracing EM i augusti.

Ni kanske sett nyheten! Förra året hade vi en väldigt lyckad konferens tillsammans som samlade närmare 250 personer från bilsporten då vi skapade en mötesplats där vi kunde samlas tillsammans för att ses, samtala och utvecklas. Konferensen fick väldigt positivt gensvar och just värdet att mötas och då över distrikt och sportgrenar var väldigt påtagligt, kommer därför den här formen av träff tillbaka även i år. Datum att planera in för konferensen är helgen 26-27 november. Det är ännu inte klart var konferensen kommer vara, det kommer meddelas inom kort.

Nu ser jag fram mot att få komma ut på några tävlingar till sommaren, jag har Kils MK som granne när jag är i sommarstugan och först ut blir nog Arvika den 10/11 juni.

Vi ses!

Hälsningar
Anna Nordkvist
Svensk Bilsports Generalsekreterare

Svenska Bilsportförbundet har som ändamål att främja och administrera landets bilsport, både som bredd- och elitverksamhet. Totalt har drygt 16 000 förare giltig tävlingslicens och runt 30 000 personer är licensierade funktionärer.
Drygt 100 000 personer är medlemmar i någon av de fler än 400 klubbar som är anslutna till Bilsportförbundet. 2021 firade förbundet 85-år och sedan 1962 är Svenska Bilsportförbundet medlem i Riksidrottsförbundet.
Varje år arrangeras i Sverige bilsporttävlingar som ingår i VM (Rally Sweden, Rallycross i Höljes och Karting i Kristianstad) eller EM (Dragracing i Tierp).