Start your engines – Annas brev

Start your engines – Annas brev

Jag har sagt det förr och jag säger det igen. Mitt jobb kan vara det roligaste som finns. Blandningen som ytterligheterna inom idrottsrörelsen har och att få flyga fritt mellan dem. Det är en ynnest. All denna passion som finns inom vår sport. Senaste tiden har jag fått se den, känna den och prata med den på många olika platser.

Nyligen hemkommen från premiären av F1 i Bahrain där FIA höll årets första World Motorsport Council där jag närvarade. En mycket intressant och givande weekend med många bra möten och samtal tillsammans med representanter från olika delar av världen. En av de två största frågorna var rapporten från sista F1 racet 2021 från Abu Dahbi där rapporten talade om ett mänskligt misstag och de lärdomar man gjort efter loppet. Bland annat så är det tillsatt en virtuell racekontroll som ska hjälpa dem på plats därtill har uppdateringar gjorts i det tekniska reglementet.

Ukrainasituationen var den andra stora frågan som diskuterades och där de nationella förbunden kommer att kunna sanktionera sina tävlingar enligt den modell som FIA tagit fram om man vill. Modellen ska ses som ett stöd till förbunden. Kalendrarna för sportgrenarna fastställdes också.

Jag kan bara konstatera att bilsporten är stor och det finns mycket på den globala agendan. Det var också en helg där vi som var på plats för mötet fick förmånen att komma in bakom kulisserna i F1-världen. Så häftigt att se all den kompetens och energi som är i alla teamen och all fokus där och då mitt under race. Otroligt.

Faktum är att en stor del av året fram till nu präglats av givande möten på plats på tävlingar.
Jag besökte Estering, den anrika rallycrossbanan utanför Hamburg när Europadelen av FIA Rallystar genomfördes för någon månad sedan. Glädjande var Maja Hallén Fellenius bästa tjej och Patrik Hallberg var tvåa bland grabbarna. FIA Rally Star är en rejäl satsning på morgondagens rallystjärnor som FIA gör med bland annat stark uppbackning från VM-teamet i rally, M-Sport.

Tidigare i år kördes även Race Of Champions, ett världsklass evenemang i Piteå. Bra dagar där jag och personal från kontoret hade många bra möten för framtiden. Måste bara säga att Piteå MS gjorde ett fantastiskt arbete under dagarna. Tävlingen hade inte gått att genomföra utan dem och det arbete som de la ner, både innan, men framför allt under tävlingsdagarna som stundtals hade vädrets makter rejält emot sig. Men när tävlingen summerades var alla nöjda, särskilt Race Of Champion själva. Nu kan vi se fram mot fyra år till av förstklassig underhållning i Piteå.

I slutet av februari hade vi sen Den Stora Flytten. Rally Swedens premiär i Umeå. En flytt och en premiär som landade in i en succé. Ett stort tack till alla föreningar och funktionärer som lagt så mycket energi i att få till den här flytten. Som sagt. Vilken succé det blev! Något som även SVT:s tittarsiffror visade där playsändningarna dubblerat sitt tittarantal sedan senaste rallyt 2020.
I Umeå hade vi från förbundet centralt och Rally Sweden flera möten med VM-promotorn om rallyts framtid. Samtal som glädjande resulterade i två nya år för det svenska VM-rallyt.

Med det föll de sista bitarna på plats för den affär som det under lång tid arbetats med. Utköpet av Uvåns delägande av Rally Sweden. Den 7 mars kunde vi offentliggöra allt och med det är nu Svenska Bilsportförbundet ensam ägare av Rally Sweden. Något som känns otroligt bra. Nu sitter vi ensam på en av svensk idrotts riktigt stora rättigheter och jag vill ge en eloge till styrelsen (även tidigare sittande) och alla som arbetat med frågan ihärdigt sedan 2020. Det här är ett beslut som jag är övertygad om kommer ge mycket tillbaka till Svensk Bilsport.

I serien Drive to Survive på Netflix säger man ”Box, box” när bilarna ska in i depå. Av någon anledning gillar jag det uttrycket. För mig är det som check = klart. Och det känns skönt att vi har boxat in en del viktiga saker senaste tiden.
Rally Sweden, revisionen och bokslutet är klart och ser riktigt bra ut. Vi har skrivit långsiktigt TV-avtal med Bonnier News kring Folkracetävlingar. Vi har en ny partner i Hüllert Maskin, tjänsten på teknik/säkerhet och miljö är tillsatt med Richard Johansson och projektet kring Biologiskt mångfald runt motorsportarenor har startat upp. Ett projekt som kommer kunna hjälpa föreningar att påvisa värdet för de arter och växter som lever i symbios med en motorsportarena som bedriver regelbunden verksamhet.

Det är med lättnad som jag ser att verksamheten kommit i gång och vi för den här gången tycks vara ur pandemin som haft oss i sitt grepp alldeles för länge. Riksidrottsförbundet har med hjälp av staten fått ett antal miljoner i återstartspengar att tilldela idrotten. Även vi i bilsporten har fått ekonomiskt stöd som kommer investeras i återstart där ett exempel nu i april har premiär när Återstartsracen startar. Återstartsracen kommer vara 11 fristående tävlingar inom konceptet. Alla hos mindre eller mellanstora föreningar och alla livesända på vår egen playkanal.

Närmast väntar en SM-vecka i Piteå där Piteå MS igen stått för tuffa utmaningar när mildvädret gjort att det inte går att köra Rally, Rallycross och Crosskart på motorstadion i Piteå den 25 mars. Nu har arrangören med hjälp av föreningen i Morjärv med kort varsel lyckats flytta tävlingen som nu kommer genomföras i anslutning till den Morjärvs traditionella isracingbana. Allt kommer kunna ses i SVT. Precis som finalen av SM i virtuell bilsport racing som sänds i SVTplay torsdag 24 mars.

Vi laddar även för två ytterligare viktiga händelser av lite olika karaktär. Den 10 april genomför vi Förbundsmötet på Arlandia och någon månad senare så ses vi på gala när Bilsportgalan genomförs den 7 maj i Norrköping.

Tyvärr är inte allt bilsport och action, glädje och passion. Just nu pågår den totala motsatsen efter det att ryske presidenten Vladimir Putin tog beslutet att öppna krig mot Ukraina. År 2022 har vi nu ett fullskaligt invasionskrig från ett av världens största länder. I skrivande stund befinner sig 10 miljoner ukrainare på flykt över gränserna, men även inom sitt eget land. 10 miljoner. Det är hela Sveriges befolkning. På flykt. Världen har satt till starka sanktioner mot Ryssland och inom idrotten har ryskt deltagande uteslutits. Men fortsatt beskjuts och bombas civilbefolkningen. Transportförbindelser, skolor och sjukhus slås medvetet ut.
Ingen vet hur detta kommer sluta.
Men det vi vet är att inget kommer förbli vad det var.
Svensk Bilsport tittar nu på vad vi tillsammans kan bidra med.
Det kommer tyvärr inte bli det som avgör framtiden för Ukraina.
Men det kommer bli något som bidrar till hjälp.
Och det är vad vi kan göra nu.
Hjälpa de utsatta.

Mer information om det kommer inom kort.

Hälsningar
Anna Nordkvist
Svensk Bilsports Generalsekreterare

Svenska Bilsportförbundet har som ändamål att främja och administrera landets bilsport, både som bredd- och elitverksamhet. Totalt har drygt 16 000 förare giltig tävlingslicens och runt 30 000 personer är licensierade funktionärer.
Drygt 100 000 personer är medlemmar i någon av de fler än 400 klubbar som är anslutna till Bilsportförbundet. 2021 firade förbundet 85-år och sedan 1962 är Svenska Bilsportförbundet medlem i Riksidrottsförbundet.
Varje år arrangeras i Sverige bilsporttävlingar som ingår i VM (Rally Sweden, Rallycross i Höljes och Karting i Kristianstad) eller EM (Dragracing i Tierp).