Svenska Downföreningen har nominerats till årets bästa nyhetsrum

Svenska Downföreningen har nominerats till årets bästa nyhetsrum

Vi är stolta och glada över att ha blivit nominerade till årets bästa nyhetsrum.

26 januari avslöjas vilka som får ta emot utmärkelsen (Klicka på länken för mer info om prisutdelningen och vilka fler som nominerats)

I vårt arbete med att påverka för ett bättre samhälle är det viktigt att nå ut med den kunskap våra medlemmar har och att sprida information, inspiration och fakta till så många som möjligt. Mynewsdesk är en kraftfull kanal för detta.

Historiskt sett har barn, unga och vuxna med Downs syndrom (DS) och deras livshistorier inte haft utrymme i vare sig allmänhet, mediekanaler eller andra arenor. Idag är möjligheterna större, men fortfarande finns en hel del förutfattade meningar om vad DS innebär - och inte.

DS är inte en sjukdom utan innebär att en person har en extra kromosom nummer 21, alltså totalt tre stycken 21:or. Det kallas Trisomi 21. I de flesta fall finns den extra kromosomen i alla celler, men vid DS Mosaik finns den i vissa av kroppens celler.

Denna extra kromosom påverkar individen och kroppen på olika sätt. O L I K A är verkligen nyckelordet här.
Det som är mest lika för flest personer med DS är gemensamma drag i utseendet. Det är ofta här som det kan uppstå utmaningar för människors sätt att tänka när de möter personer med DS. De flesta hjärnor har nämligen en stark impuls att snabbt dra slutsatser om andra människor helt utifrån hur personen ser ut eller för sig. Allt från hårfärg och rörelsemönster till vilket kön en person har, med mera. Det är inget konstigt med det, det är så de flesta av oss fungerar. Det är vad som följer efter de allra första tankarna som avgör hur förhållningssätt och relationer framåt kommer att bli. Här kommer, bland annat, kunskapen in som en viktig faktor, men också vilken värdegrund vi bottnar i.

En person med diagnosen Downs syndrom är först och främst en individ med unika kvaliteter, som har samma grundläggande behov som alla andra människor: att bli älskad, att klara av, att få ge, att höra till.

Vi är alla lika olika, har olika upplevelser och erfarenheter med oss i bagaget och inte minst ett genetiskt arv från våra föräldrar och förfäder som formar och påverkar oss. Vi möter ständigt olika förväntningar på oss från omgivningen. Förväntningar och krav som kanske sporrar oss, andra som rent av hindrar oss från att nå vår fulla potential. Så är det för alla människor, oavsett om de har två eller tre kromosomer 21.