Foto: Sören Vilks

Akut personalbrist backstage efter pandemin

Arbetet bakom scen är avgörande för att publiken ska kunna uppleva en konsert eller föreställning. Men pandemin har lett till allvarlig personalbrist. Nu föreslår Svensk Scenkonst flera åtgärder för att stärka kompetensförsörjningen.

När scenerna tvingades ställa in stora delar av sin verksamhet sökte sig många inom avgörande yrkeskategorier, exempelvis ljud- och ljustekniker, till andra branscher. Det visar en ny rapport som Svensk Scenkonst genomförde bland sina medlemmar under januari i år.

- Det vi varnade för redan 2021 tycks nu har besannats. De många karriärbytena har i flera fall blivit permanenta. Dessutom hade nyutbildade personer svårt att ta sig in på arbetsmarknaden under pandemin, vilket bidragit till att det nu råder kompetensbrist inom flera centrala yrkesområden, säger Mikael Brännvall, VD för Svensk Scenkonst.

Svaren i Svensk Scenkonsts undersökning visar bland annat följande:

• 48 procent av de svarande upplever det svårare att rekrytera tekniker och annan personal efter pandemin än vad som var fallet innan.
  • 62 procent av de svarande anser att arbetskraftsbristen är mest akut inom ljustekniska yrken.
  • 26 procent av de svarande har under det senaste året inte lyckats rekrytera till utlysta tjänster på grund av arbetskraftsbristen.

Fler utbildningar till scentekniska yrken

För att lösa problemen med kompetensförsörjningen föreslår Svensk Scenkonst en rad åtgärder. Det behövs fler utbildningar inom scen-, ljus- och ljudteknik, med fokus på scenkonst. Utbildningarna behöver finnas i hela landet och inte bara i storstäderna.

- Som förebild har vi till exempel Ålsta folkhögskola som i höst startar Norrlands första yrkeshögskoleutbildning till scentekniker, något som vår bransch länge har efterfrågat och samarbetat kring för att få till, säger Mikael Brännvall.

Andra förslag till åtgärder är att utöka antalet platser vid utbildningar med teknisk inriktning inom scenkonst på kandidat- och magisternivå. Svensk Scenkonst vill också att det blir lättare för nyexaminerade att etablera sig på arbetsmarknaden med tydligare stöd.

- Det kan handla om att i dialog mellan branschens parter ta fram system för lärlingsplatser, mentorskapsprogram och fortsatt stöd från skolan under första yrkesåret. Med ett tydligare stöd för nyutbildade kan fler arbetsplatser anlita nyetablerade tekniker, säger Mikael Brännvall.

Synliggör yrkesmöjligheterna för de unga

Svensk Scenkonst vill också att yrkeshögskolor och högskolor etablerar vidareutbildningar inom teknikeryrken som yrkesverksamma kan söka och som går att kombinera med arbete. Dessutom behöver unga få en större kunskap om vilka yrken som finns. Det kan exempelvis ske genom att göra de estetiska ämnena obligatoriska på gymnasiet och i samband med undervisningen synliggöra karriärmöjligheterna inom de scentekniska yrkena.