Butikskampanj för svenskt griskött

Butikskampanj för svenskt griskött

Branchorganisationen Svenskt Kött kommer att genomföra en butiksaktivitet som fokuserar på grisköttets ursprung och lanseras i maj. Dagligvarukedjorna Axfood, Bergendahls, Coop, ICA och Lidl samt LRF stöttar kampanjen, som kommer att synas i cirka 700 butiker.

- Vi  kommer att ta fram en kampanj där vi berättar för konsumenterna om det svenska grisköttets mervärden, lyfter fram charkuterier och vikten av att titta på råvarans ursprung, säger Maria Forshufvud, vd Svenskt Kött.

Svenska grisar föds upp enligt strängare regler än till exempel Danmark och Tyskland. I Sverige har grisarna knorren kvar, får antibiotika bara vid sjukdom och har större utrymme i boxarna. Detta leder till högre kostnader och svensk grisnäring är utsatt för ett hårt tryck från billigt importkött i bland annat korv och andra charkuterier.

I mitten av februari hölls ett möte om läget i grisnäringen på inbjudan av Landsbygdsdepartementet och Jordbruksverket. Svenskt Kött fick då en förfrågan om att ta fram aktiviteter i butikerna för att på kort sikt öka informationen om svenska mervärden och svenska charkuterier. Den kommande kampanjen får ekonomiskt stöd från dagligvaruhandeln, köttbranschen och LRF.

- Det är oerhört positivt att vi med ett samlat stöd kan samarbeta för det svenska köttet, säger Maria Forshufvud, vd Svenskt Kött.

Kampanjen kommer att fokusera på att göra konsumenten mer uppmärksam på om det är svenskt kött i förpackningen. Bland annat genom den frivilliga ursprungsmärkningen Svenskt kött.

Svenskt Kött informerar om svenskt gris-, nöt- och lammkött och nyttan med svensk djuruppfödning. Märket "Svenskt kött" betyder att all köttråvara i produkten är från djur som är fött, uppfött, slaktat och styckat i Sverige. Hela produkten är tillverkad och förpackad i Sverige. Märket står också för att djuren fötts upp i Sverige enligt svensk djurskyddslag som är världens mest omfattande.