Butikskampanj för ursprungsmärkning av kött och charkuterier

Butikskampanj för ursprungsmärkning av kött och charkuterier

Nu startar branschorganisationen Svenskt kött en butikskampanj för svenskt kött och charkuterier. Kampanjen genomförs i ca 700 butiker runt om i landet och har ursprungsmärkning som centralt budskap.

Den svenska grisuppfödningen är ett hett ämne och har blivit en valfråga inför helgens val till EU-parlamentet. I debatten talas det om det färska köttet men man tappar bort att det finns mängder av svenska charkuterier med danskt och tyskt kött som råvara.

- Glöm inte att den absolut största delen av grisen, 70 procent, blir råvara till skinkor, leverpastejer, korv mm. Det är lika viktigt att ha koll på köttets ursprung när vi handlar pålägg och charkuterier som när vi väljer helt kött. Märket Svenskt kött visar vägen, säger Maria Forshufvud som är vd för Svenskt kött.

Svenska grisar föds upp enligt strängare regler än till exempel Danmark och Tyskland. I Sverige har grisarna knorren kvar, får antibiotika bara vid sjukdom och har större utrymme i boxarna. Med bättre djurhållning följer högre kostnader, och svensk grisnäring är utsatt för ett hårt tryck från billigt  omportkött som blir råvara i livsmedelsindustrin.

- Det här handlar om att vi vill ha en långsiktigt hållbar svensk grisuppfödning och då måste det
anonyma köttet ut i ljuset, säger Maria Forshufvud.

Ursprungsmärkningen Svenskt kött fyller tre år i maj. Märket betyder att all köttråvara i produkten är från djur som är fött,uppfött, förädlat och förpackat i Sverige. Butikskampanjen stöttas av dagligvarukedjorna Axfood, Bergendahls, Coop, ICA och Lidl samt LRF.

Kampanjen har gjorts i samarbete med Retail Academics och Lewander & Co.

Svenskt Kött informerar om svenskt gris-, nöt- och lammkött och nyttan med svensk djuruppfödning. Märket Svenskt kött betyder att all köttråvara i produkten är från djur som är fött, uppfött, förädlat och förpackat i Sverige. Märket står också för att djuren fötts upp i Sverige enligt svensk djurskyddslag som är världens mest omfattande.