Svensk kött-märket är nu ännu viktigare

Svensk kött-märket är nu ännu viktigare

Inför morgondagens möte med Landsbygdsdepartementet och Jordbruksverket om krisen i grisnäringen är det bra att påminna om att det redan finns ett sätt marknadsföra svenskt kött, nämligen den frivilliga ursprungsmärkningen Svenskt kött.

På onsdag hålls ett möte om läget i grisnäringen på inbjudan av landsbygdsminister Eskil Erlandsson och Jordbruksverkets generaldirektör Leif Denneberg. Flera medier har på sistone uppmärksammat att den låga efterfrågan på svenska grisar har tvingat flera gårdar att skicka djuren till utlandet. Den svenska grisbranschen pressas hårt av det billiga importköttet, vilket gör att märket ”Svenskt kött” blir ännu viktigare.

–- Märket Svenskt kött är ett välkänt märke som tre av fyra konsumenter känner till. Det visar en konsumentundersökning som undersökningsföretaget YouGov gjort. Det är en mycket hög kännedom med tanke på att märket är relativt ungt. Konsumenterna uppskattar enkelheten med Svenskt kött-märkta varor, säger Maria Forshufvud, vd Svenskt Kött.

Märket Svenskt kött betyder att köttet i produkten kommer från djur som är födda, uppfödda, slaktade och styckade i Sverige. Produkten ska också vara tillverkad och packad i Sverige.

– Men vi skulle förstås önska att ännu fler konsumenter kände till vårt märke och att fler gjorde det medvetna valet att handla fläskkött och charkuterier från djur som är uppfödda och slaktade i Sverige och därmed har levt under de svenska djurskyddsbestämmelserna, säger Maria Forshufvud.

Handel och bransch är initiativtagare Axfood, Bergendahls, Ica, Coop, LRF och Svenskt Kött är tillsammans initiativtagare till märket Svenskt kött, som registrerades i augusti 2011 och började användas på svenska charkuteri- och köttprodukter. 125 företag är godkända användare av märket Svenskt kött.

Mer information:
Här hittar du hittar du avtalsunderlag, kriterier och information kring vilka företag som har rätt att använda märket Svenskt kött.

Svenskt Kött informerar om svenskt gris-, nöt- och lammkött och nyttan med svensk djuruppfödning. Märket "Svenskt kött" betyder att all köttråvara i produkten är från djur som är fött, uppfött, slaktat och styckat i Sverige. Hela produkten är tillverkad och förpackad i Sverige. Märket står också för att djuren fötts upp i Sverige enligt svensk djurskyddslag som är världens mest omfattande.