Svenskt kött får ny vd

Svenskt kött får ny vd

Svenskt kötts styrelse har beslutat att utse Elisabet Qvarford till vd. Hon har varit tillförordnad vd sedan december förra året.

- Jag är mycket glad över förtroendet och ser fram emot att fortsätta arbetet med att hjälpa och uppmuntra konsumenter att välja svenskt kött och svenska charkuterier, säger Elisabet Qvarford.

-Elisabet Qvarford har under sin tid på Svenskt kött, nu senast som tillförordnad vd, mer än väl visat att hon är rätt person för uppgiften, säger Torbjörn Lithell, som är inköpsdirektör för HKScan och styrelseordförande för Svenskt kött.

Svenskt kött har framgångsrikt lanserat den frivilliga ursprungsmärkningen Svenskt kött. Kännedomen om märket har varit hög och en stor andel av konsumenterna har uppskattat att det har blivit lättare att välja kött med tydligt ursprung. Under 2016 kommer märket Svenskt kött att fasas ut när den nya märkningen Kött från Sverige introduceras..

-Det har varit en fantastisk resa med framgångarna för märket Svenskt kött. Jag är övertygad om att märket Kött från Sverige kommer att bli minst lika framgångsrikt, säger Elisabet Qvarford.

Elisabet Qvarford har tidigare arbetat tre år som kommunikatör med ansvar för press och PR på Svenskt kött. Innan dess har hon arbetat på bland annat LRF, Stiftelsen Lantbruksforskning, Miljöpartiet och TCO. Hon har gått journalisthögskolan och har en examen från IHR i företagsekonomi med inriktning på reklam och pr.

Elisabet Qvarford tillträdde posten som vd den 1 april.

Svenskt kött informerar om svenskt gris-, nöt- och lammkött och nyttan med svensk djuruppfödning. Märket "Svenskt kött" betyder att all köttråvara i produkten är från djur som är fött, uppfött, slaktat och styckat i Sverige. Hela produkten är tillverkad och förpackad i Sverige. Märket står också för att djuren fötts upp i Sverige enligt svensk djurskyddslag som är världens mest omfattande.