Svenskt Kött presenterar exklusivt omslagspapper för charkuterier

Svenskt Kött presenterar exklusivt omslagspapper för charkuterier

Svenskt Kött har tagit fram ett omslagspapper för charkuteridisken. Omslagspapperet lyfter fram de svenska charkuteriernas unika smaker, historia, hantverk och tradition. Och informerar om den frivilliga ursprungsmärkningen Svenskt kött.

– Vi såg en tom yta i butikens förpackningsmaterial där det fanns en möjlighet för oss att komma ut med information, säger Maria Forshufvud, vd Svenskt Kött. Papperet har tagits fram som ett led i Svenskt Kötts informationskampanj om svenska charkuterier.

På omslagspapperet finns modeillustratören Cecilia Carlstedt fina illustrationer av de traditionella svenska charkuterierna falukorv, isterband, leverpastej, prickig korv och rökt skinka. Dessutom finns det med korta berättelser om tradition, hantverk, råvara och geografi kopplat till charkuterier. Den frivilliga ursprungsmärkningen Svenskt kött lyfts också fram.

– Det är ett jättefint papper som vi hoppas att riktigt många butiker ska beställa. Olika butiker packar sina charkuterier på olika sätt och därför har vi även tagit fram charkuteripåsar, säger Maria Forshufvud.

– Målet är att skapa värde, stolthet och mer försäljning av charkuterier tillverkade av svenskt kött och svenska smaker, samt exponering av den frivilliga ursprungsmärkningen Svenskt kött, säger Maria Forshufvud, vd, Svenskt Kött.

Syftet med den frivilliga ursprungsmärkningen Svenskt kött är att göra det lättare för konsumenter att hitta charkuterier och kött från djur som är födda, uppfödda, slaktade och styckade i Sverige. Charkuterier ska även vara tillverkade och förpackade i Sverige.

Det kreativa teamet består av Eric Persson, Emilia Molin och Daniel Berglund.

Rullen är 400 mm bred och påsarnas mått är 150 mm x 313 mm. Under 2013 går rullarna att beställa från Jenny Elsmark, Svenskt Kött, 08-787 55 15, jenny.elsmark@svensktkott.se.

Svenskt Kött informerar om svenskt gris-, nöt- och lammkött och nyttan med svensk djuruppfödning. Märket "Svenskt kött" betyder att all köttråvara i produkten är från djur som är fött, uppfött, slaktat och styckat i Sverige. Hela produkten är tillverkad och förpackad i Sverige. Märket står också för att djuren fötts upp i Sverige enligt svensk djurskyddslag som är världens mest omfattande.