Sveriges Köttkocks Julmeny

Skinka, prinskorv och köttbullar är klassiker på julbordet. Traditioner att vårda och njuta av. Vår julmeny vill erbjuda en ny smak av jul som förhöjer njutningsgraden än mer.
Andreas Nylén, Sveriges Köttkock 2003, har komponerat en julmeny med nygamla svenska köttdetaljer, svenska julsmaker och några franska inslag från sin praktik på fransk stjärnkrog.

Till glöggen, gärna årets med smak av pomerans, njuter vi av ett russin och mandelkex med apelsinglacerad fläskklägg och ankleverpastej. Smaken av anka gifter sig perfekt med grisköttet och hela anrättningen andas citrus, en av julens mest härliga dofter. Kokspadet kokas ihop något och blir ett delikat dopp i grytanspad.

På avsmakningstallriken med tre små läckerheter finns en kålrotstarte från Andreas mammas kök. Oxsvanskött gör denna ännu matigare och fylligare. Lagerblad, gärna färska och en rejäl bunt timjan sätter smak på köttkoket.
Julskinkan får vara med som hölje till den goda, lite beska endiven, täckt med lagrad prästost med sting. Lika gott som liten smakbit som flera gratinerade i form.
Kalvtungan har kokat i fond med massor av kryddpeppar och en hel härlig vitlök. Den tunnskivade bräckta tungan slår elegant följe med en pilgrimsmussla rullad i färska örter från Medelhavet. Svensk sötstark senap därtill. Kolla att senapen är riktigt färsk.

Menyns absoluta höjdpunkt är den goda lammbogen som kokas i en generös mängd glögg, svenskt signum för juldrycker, och väldoftande kanel, gärna den äkta som finns i lösvikt. I ragun läggs kastanjer eller valnötter och plommon. Från Medelhavet hämtas vitlök och rosmarin att krydda potatisen med.

Så njuter vi av en julmeny med julsmaker, klassiska långkok och köttdetaljer som förtjänar att bli uppmärksammade på nytt. Allt förpackat i ett modernt, nyskapat smakpaket av Andreas. Ytterligare en i raden av duktiga svenska kockar, som förgyller den gastronomiska himlen både här och internationellt, och alltid med de genuina svenska råvarorna som grund i bagaget.

Recept och bilder:

Fotograf: