Anders Pripp (SD), gruppledare i tekniska nämnden.

SD: Avsmalning av Amiralsgatan skadar Malmö

En majoritet i tekniska nämnden vill godkänna två detaljplaner – den ena med syfte att förtäta och smalna av Amiralsgatan och den andra att förtäta vid Persborg. SD Malmö yrkar avslag på båda detaljplanerna.
– Vi har inget emot att man utvecklar områdena, däremot har vi något emot att avveckla godstrafik och företagande, säger Anders Pripp (SD).

Malmö stads styre fortsätter förtäta och i samband med detta bygga om viktiga infartsleder till smala stadsgator som primärt trafikeras av bussar och cyklar.

Nu har turen kommit till Amiralsgatan vid Rosengård. Denna planerade avsmalning har redan tidigare gett stora rubriker då den var en bärande anledning till att det stora Malmöbageriet Pågen häromåret valde att flytta sin jättelika utbyggnadssatsning från Malmö till Landskrona – avsmalningen av Amiralsgatan omöjliggör nämligen det anrika företagets behov av snabba transportflöden.

– Märkligt agerande av den politiska majoriteten. De planerar för bostäder i ett av landets mest utsatta områden på ett sådant sätt att staden på grund av samma planer förlorar arbetstillfällen, säger Anders Pripp, gruppledare för Sverigedemokraterna i tekniska nämnden.

Detaljplanen som rör förtätning av Persborg, vid Lönngatan, kommer att påverkas av detaljplanen för Rosengård, fortsätter Anders Pripp, då trafiken med största sannolikhet kommer att söka sig från Amiralsgatan till Lönngatan.

– Styrets besatthet av att systematiskt stänga igen alla infartsleder skadar Malmö. Företagen lämnar stan och man flyttar ju bara på trafikflödena – mycket av persontrafiken och den gods- och nyttotrafik som finns kvar styrs i stället om till andra gator, i detta fall Lönngatan som ju ovan på allt även den kommer att bli mindre framkomlig på grund av förtätningen. Även Ystadvägen kommer att få ökade belastning när Amiralsgatan avsmalnas.

Anders Pripp

Gruppledare TN Sverigedemokraterna Malmö