Beckmansstudenter gör kommunikationen till Grand Antiques

På fredag öppnar Skandinaviens främsta antikmässa, Grand Antiques, på Nordiska museet. Tre studenter vid Beckmans Designhögskola har utformat den visuella kommunikationen till Grand Antiques. Kulturtavlor, annonser i månads- och dagspress, vernissagekort, film och banners m m har ingått i uppgiften.

Ett spännande möte mellan olika världar vars gemensamma nämnare är ett utpräglat intresse för konst och formgivning, tycker både Annika Berner, ansvarig på Beckmans och Erik Edelstam, ordförande i Sveriges Konst- och Antikhandlareförening.

Samarbetet uppstod på initiativ av Sveriges Konst- och Antikhandlareförening som kontaktade Beckmans för första gången till 2012 års Grand Antiques. Det här är andra gången samarbetet genomförs tillsammans med studenterna på programmet Visuell kommunikation under ledning av Annika Berner, Beckmans Designhögskola och Sofia Silfverstolpe, generalsekreterare i Sveriges Konst- och Antikhandlareförening.

Det är en stor glädje för oss på Sveriges Konst- och Antikhandlareförening att få ta del av studenternas fria blick, kreativitet och inte minst deras tekniska kunskaper, säger Erik Edelstam. Samtidigt som jag tror att studenterna har lärt sig mycket och fått inblick i en spännande bransch.

Utmaningen har varit att vara samtida men också förankrad i historien. För Beckmans studenter är det viktigt att tänka kritiskt och kreativt men också kommersiellt. Grand Antiques har en tydlig målgrupp och en stark position i Sverige men också ett mål att intressera en ny ung generation för antikviteter, konst och design av hög kvalitet. Dessa har varit tankeväckande förutsättningar för studenterna att arbeta med i den kreativa processen, säger Annika Berner.

Under en två-månadersperiod har studenterna Axel Lokrantz Månson, Josef Ruona och Simon Kraft arbetat med att ta fram årets koncept som tar sin utgångspunkt i de intressanta berättelser som följer äldre föremål och det faktum att många av antikhandlarna sparar undan speciella föremål för att visa just på Grand Antiques. Det visuella konceptet bygger på den bakomliggande och dolda spänningen: skuggor av antikviteter växer "grandiost" som det också anstår föremål på Grand Antiques.

Det har varit väldigt roligt att arbeta med ett riktigt case och att få se våra idéer förverkligas, säger Axel Lokrantz Månson som går sitt andra år på Beckmans. Jag tycker att det är klokt av Sveriges Konst- och Antikhandlareförening att vända sig till oss, komma till skolan och föreläsa om sin värld. Vi har fått kulturhistoriska kunskaper samtidigt som vi hoppas hjälpa antikhandlarna att se saker ur nya perspektiv, vi frångår "hur det brukar vara" och känner oss delaktiga i att ha fått den antika världen att snurra lite snabbare.

Grand Antiques har vernissage torsdagen 20 november och har öppet för allmänheten fredag - söndag 21-23 november kl 10-18.