Picasso på Grand Antiques

På fredag öppnar Grand Antiques, Skandinaviens mest högklassiga antikmässa. I det rika utbudet märks en unik blyertsteckning av Pablo Picasso ur sviten "Le visage de la Paix" eller "Fredens ansikte" från 1950. Picassos pregnanta och för honom typiska pennföring känns igen och det tilltalande motivet med flickan, duvan och olivkvisten är mer aktuellt än någonsin. Ett unikt tillfälle att få ta del av ett fredsbevarande verk av världsklass eftersom det hör till ovanligheterna att något ur Picassos kända svit om 28 verk kommer ut på marknaden.

Det känns väldigt roligt att kunna presentera en unik blyertsteckning av Picasso på Grand Antiques säger Bo Knutsson, antikhandlare från Vänersborg med filial i Stockholm. Bo Knutsson är en välkänd expert för den stora allmänheten efter snart tre decenniers medverkan i SVT:s Antikrundan.

Förutom att det är ett spännande verk av en världens mest kända konstnärer är det också mycket estetisk tilltalande, säger Bo Knutsson som tror att den utsökta blyertsteckningen kommer att tilltala många.

Om verket: Pablo Picasso (1881-1973), “Chacun sera vainqueur”, 5.12.50 XIII ur sviten "Le visage de la Paix" / "Fredens ansikte". Teckning i blyerts, 15 x 21,6 cm, nr 13, daterad 5.12.1950. Intyg från Musée Picasso, 6 juni 1977 utfört av Claude Picasso.

Under tre dagar ställer ett tjugotal konst-, design- och antikhandlare ut det bästa inom konst, antikviteter, design, silver och smycken på Grand Antiques, Nordiska museet.

Guidade visningar varje dag. Öppettider fredag, lördag och söndag kl 10-18.