Barnen betalar priset i vårbudgeten

Barnen betalar priset i vårbudgeten

Besparingshoten haglar från både kommuner och regioner. Sveriges Skolledare kräver betydligt större satsningar på välfärden än vad regeringen aviserar i vårbudgeten. – Sverige får inte återupprepa historiska misstag och låta skolan bli en budgetregulator med barnens och elevernas kunskapsutveckling som insats, säger Matz Nilsson, förbundsordförande Sveriges Skolledare.

SKR beräknar att kommuner och regioner kommer att få ett underskott på 24 miljarder kronor 2024, om inga åtgärder vidtas. 48 kommuner budgeterar för underskott och 20 budgeterar för nollresultat. I vårbudgeten aviseras inga generella pengar till välfärden, och skolväsendet får endast mindre riktade satsningar. Att kommunsektorn inte vet hur statens budget kommer se ut för 2024 gör det svårt för landets skolledare att planera verksamheten.

- I vårbudgeten skriver regeringen att ”de senaste årens brist på utveckling av skolan ska få ett slut”. Tillåt mig ställa mig frågande till om smärre bidrag till skolväsendet är det som kommer att utveckla skolan, säger Ann-Charlotte Gavelin Rydman, förbundsordförande Sveriges Skolledare.

27,5 miljoner till barn och elever med npf

I vårändringsbudgeten tillför regeringen bland annat 27,5 miljoner till att förbättra utbildningen för barn och elever med npf.

- Det är bra och viktigt med satsningar på specialpedagogiska insatser. Men det är symtomatiskt att massa pengar går till en myndighet som ska ta fram stödmaterial, snarare än att satsa på skolverksamheten. Istället för att gå en onödig omväg och lägga pengar på små statsbidragsskvättar borde regeringen förändra styrningen av skolan, säger Ann-Charlotte Gavelin Rydman, förbundsordförande Sveriges Skolledare.

Höstens budget aviserade stora nedskärningar på folkhögskolorna, och vårbudgeten har inte tillfört några nya medel dit, trots att ett högt behov kvarstår.

- Folkhögskolan är ett grundfundament i svenskt utbildningsväsende. Ska folkhögskolan kunna ta sitt stora ansvar krävs också en budget som möjliggör det. Därför är vi besvikna på avsaknaden av satsningar, säger Matz Nilsson, förbundsordförande Sveriges Skolledare.