Matz Nilsson & Ann-Charlotte Gavelin Rydman, förbundsordförande.

Regeringen uppmanas införa skolledarlönelyft i höstens budget

Fler än var fjärde biträdande rektor tjänar samma eller lägre än sin högst betalda lärare. Det är en direkt konsekvens av lärarlönelyftet och karriärstegsreformen. Nu är det dags att ta i hamn hela lönesatsningen genom att införa ett skolledarlönelyft i höstens budget. Det skriver Matz Nilsson och Ann-Charlotte Gavelin Rydman i ett öppet brev till regeringen.

I ett öppet brev till statsminister Ulf Kristersson, skolminister Lotta Edholm och finansminister Elisabeth Svantesson samt i en debattartikel i Dagens Samhälle idag uppmanar Sveriges Skolledare regeringen att införa ett skolledarlönelyft i höstens budget.

- För åtta år sedan infördes lärarlönelyftet och karriärstegsreformen. Det var rimligt givet lärares låga löneutveckling. Men det ledde också till en skevhet i lönestrukturen som innebär att fler än var fjärde biträdande rektor idag tjänar samma eller mindre än sina lärare. Det undergräver incitamenten för skickliga lärare att bli skolledare, och kvalificerade ledare att stanna kvar inom utbildningssystemet, säger Matz Nilsson, förbundsordförande för Sveriges Skolledare.

Lärarlönelyftet och karriärsteg för lärare kostar staten 4,8 miljarder om året. Sedan statsbidraget infördes har staten fördelat 38,9 miljarder kronor till dessa satsningar. Enligt en analys från förbundet hade ett motsvarande skolledarlönelyft kostat staten 1,2 miljarder kronor årligen.

- 1,2 miljarder är i sammanhanget en liten peng att betala för att ta ansvar och ro i hamn hela lönesatsningen. Att investera i skolledare är en investering i våra barns framtid. Det finns brett stöd i forskningen för att skolledare är avgörande för utbildningens kvalitet, och att ett långsiktigt hållbart skolledarskap får positiva effekter för elevernas prestationer, säger Ann-Charlotte Gavelin Rydman, förbundsordförande Sveriges Skolledare.

Läs det öppna brevet i de bifogade dokumenten nedan.

Debattartikeln går att läsa här: ”Sveriges Skolledare kräver ett skolledarlönelyft” - Dagens Samhälle (dagenssamhalle.se)