SDR i allvarlig ekonomisk kris - varslar all personal om uppsägning

För att komma tillrätta med det stora ekonomiska underskottet har SDR:s styrelse den 19 april beslutat att varsla all personal om uppsägning. Ett varsel är en förvarning om att uppsägningar kommer att ske. Som läget är idag så har SDR för stor personalstyrka i relation till säkra intäkter. Det krävs att antalet anställda minskas om förbundet ska överleva. Även andra fasta kostnader måste minskas betydligt. Telefonförsäljarna som har provisionslön omfattas inte av varslet. Varslet gäller 24 tjänstemän i Leksand och 16 tjänstemän som hör till Stockholmskontoret, varav några arbetar på andra orter. 19 personer är döva. Detta varsel en nödvändig säkerhetsåtgärd och vi gör det för att få tid att gå igenom vad som är SDRs kärnverksamhet och vilken personal som behövs för att upprätthålla den. Ekonomin räcker inte till att göra allt det vi vill göra, och allt det som vi ser behöver göras. Det måste vi acceptera, och ta konsekvenserna av det. Till denna genomgång har vi anlitat en mycket erfaren ekonomikonsult. Konsulten kommer att börja sitt uppdrag omedelbart. Detta betyder att efter genomgång och beslut om vad som är vår kärnverksamhet kommer en del uppsägningar att verkställas och andra inte. Om detta vet vi mer längre fram. Vårt mål är fortfarande ett förbund i ekonomisk balans till kongressen 2009. SDR har redan varit i kontakt med socialdepartementet och berättat om den svåra ekonomiska situationen. Vi har fått en ny tid i början på juni då vi ska träffa ministern Maria Larsson. Vi vet ju inte om departementet kan hjälpa oss, men det är viktigt att de är medvetna om hur hårt minskningen av statsbidraget slår mot oss, och hur samhällets krav på oss som experter samtidigt ökar. Det är en ekvation som inte går ihop. Vi återkommer här på webbplatsen med löpande information om händelseutvecklingen.