Sveriges Dövas Riksförbunds yttrande över betänkandet "Teckenspråk och teckenspråkiga"

I Sveriges Dövas Riksförbunds yttrande ingår synpunkter från landets regionala dövföreningar samt Sveriges Dövas Pensionärsförbund SDP. Inledning SDR anser att utredaren belyser inte bara teckenspråkets ställning utan även teckenspråkigas ställning i det svenska samhället på ett kunnigt, rakt och bra sätt. Teckenspråkets betydelse, dövas kulturella och språkliga gemenskap, betydelsen och vikten av tvåspråkighet lyfts fram och tydliggörs. Utredaren synliggör det utanförskap som teckenspråkiga dagligen upplever och ger konkreta förslag på hur detta kan motverkas och förbättras. SDR vill särskilt lyfta fram två citat från utredningen: ” För döva är tillgången till information och möjligheten att göra sig förstådda på teckenspråk en grundläggande förutsättning för tillgänglighet och delaktighet. ” ”För att uppnå de handikappolitiska målen för teckenspråkiga fordras att möjligheten till utbildning, information och övrigt samhällsstöd på teckenspråk säkerställs.” För teckenspråkiga utgör dessa två citat själva kärnan och grunden för delaktighet och inkludering i det samhälle vi lever och verkar i. SDR anser i likhet med utredaren att döv och teckenspråkig ska ses utifrån tre perspektiv - språkpolitiskt, handikappolitiskt och demokratiskt perspektiv. SDR vill särskilt poängtera det språkpolitiska perspektivet som innebär att teckenspråkiga ska ges rätten och möjligheten att använda teckenspråket och inte diskrimineras på grund av sitt språk. Adobe Acrobat Document Läs hela remissvaret (351 KB): http://www.sdrf.se/sdr/object/files/obj_45363a2dbb84f.pdf