130 år i Gambrinus tjänst – idag fyller vi år

130 år i Gambrinus tjänst – idag fyller vi år

Precis idag, den 9 april, för 130 år, bildades Bryggareföreningen i Sverige. Att föreningen bildades just denna dag har sin speciella anledning; det är också bryggerinäringens skyddshelgon Gambrinus födelsedag. Så idag är det kalas!

För Bryggareföreningen/Sveriges Bryggerier har födelsedagskalaset redan gått av stapeln, ett par veckor i förväg. Och det blev ett hejdundrande kalas som du kan titta på här.

Gambrinus ja. Enligt bryggerihistorien finns det faktiskt två sägner kring Gambrinus. Den ena är att Gambrinus var en flamländsk sagokonung, vilken enligt legenden ska ha uppfunnit ölet, och därmed blev han skyddshelgonet.
Enligt den andra sägnen är Gambrinus samma person som belgaren Jan Primus I (1254-1294). Primus avser att han var den första, andra källor kallar honom Jan av Drabant. På 1200-talet gjorde Jan Primus, (Gambrinus) hertig av Brabant och Flandern i Belgien, stora insatser för att främja ölet. Det medförde att han helgonförklarades och sedermera blev ölets konung. Mitt i Bryssel finns faktiskt hans grav än idag, för den som är intresserad.

Hur som helst. Idag gläds vi åt vår historia och vår näring som växer i storlek och betydelse, både vad gäller antal arbetstillfällen, antalet bryggerier och antalet varumärken.