Antalet bryggerier fortsätter öka i rekordfart

Antalet bryggerier fortsätter öka i rekordfart

Antalet bryggerier i Sverige fortsätter att öka, och är nu, i början av mars, uppe i 224 stycken. Så många bryggerier har inte funnits i Sverige på 60 år!

Och utvecklingskurvan är brant. För sju år sen fanns bara drygt 30 bryggerier i landet.

Trenden med många nya, mindre bryggerier, är inte bara svensk, utan finns också att se i USA, där trenden startade, och också i andra länder i Europa, som Norge, Italien och Danmark. En av förklaringarna till den enorma utvecklingen av antalet bryggerier är suget efter nya smaker, att para ihop med den mat vi äter i olika länder och regioner. Finns matintresset, finns ölintresset, och tvärtom. Därför smakar öl från olika delar av Öllandet Sverige olika, eftersom vi har olika regionala maträtter, och olika smaker på vårt lokala vatten.

Hittills i år, har utvecklingen med ett nytt bryggeri veckan fortsatt, precis samma som under 2015. Att det betyder fler arbetstillfällen är självklart.